Pages

Friday, April 18, 2014

Bayar pembelian melalui imbasan saluran darah


Teknologi imbasan saluran darah dikatakan lebih mudah dan selamat berbanding penggunaan kad kredit - AGENSI
STOCKHOLM 17 April - Kira-kira 1,600 pengguna di Sweden menikmati perkhidmatan teknologi baharu yang menawarkan kaedah lebih mudah dan selamat berbanding kad kredit apabila membeli-belah hanya dengan mengimbas corak saluran darah mereka ketika membuat pembayaran.
Saintis yang terlibat dalam penciptaan teknologi itu, Fredrik Leifland dari Universiti Lund, selatan Sweden, berkata, setiap individu mempunyai corak saluran darah yang berbeza-beza dan kaedah berkenaan dapat mengelakkan berlakunya penipuan melalui sistem yang digunakan itu.
Jelasnya, teknologi yang belum diberi nama itu boleh diakses melalui terminal imbasan yang terdapat di restoran atau pusat membeli-belah terpilih dan pengguna hanya perlu memasukkan nombor keselamatan sosial (nombor kad pengenalan) dan nombor telefon ketika membuat pendaftaran.
"Selepas melakukan imbasan, satu mesej akan dihantar ke telefon bimbit pengguna berkenaan dengan pautan laman web untuk proses pengaktifan dan pembayaran akan dibuat sebanyak dua kali sebulan menerusi akaun pengguna.
"Teknologi ini melibatkan proses yang rumit bagi mengelakkan penipuan dengan menghubungkan terminal imbasan, bank, kedai dan pelanggan," katanya.
DailyMail Online melaporkan, setakat ini sebanyak 15 restoran dan kedai di Sweden menyediakan perkhidmatan tersebut dan hampir 2,000 orang telah mendaftar untuk mencubanya.
Bagaimanapun, teknologi tersebut masih pada peringkat percubaan dan sekiranya berjaya kaedah tersebut akan dikembangkan ke seluruh dunia dengan tahap keselamatan yang lebih baik.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140418/lu_09/Bayar-pembelian-melalui-imbasan-saluran-darah#ixzz2zCx45XWm
© Utusan Melayu (M) Bhd 

2 comments:

Anonymous said...

nama tech tu RFID

Anonymous said...

nama tech tu RFID