Pages

Wednesday, March 26, 2014

Musim bunga tarik perhatian penduduk

WARTAWAN SINAR HARIAN
Musim bunga tarik perhatian penduduk
Pokok semarak yang berbunga lebat memaparkan keindahan landskap dan menarik perhatian penduduk Kerian dan pengunjung luar.
25 Mac 2014
 PARIT BUNTAR - Usaha penanaman ribuan pokok semarak di sepanjang Jalan Taiping dan Jalan Sekolah di sini oleh Majlis Daerah Kerian (MDK) sebelum ini kini berjaya menarik perhatian penduduk Kerian dan pengunjung sejak seminggu lalu.

Ini berikutan pokok itu kini mengalami musim berbunga, sekali gus mengindahkan lagi landskap Kerian berikutan pengguna jalan raya dapat merasakan suasana seolah-olah berada dalam ‘musim bunga’.

Ahli Persatuan Keselamatan Sukarelawan Kerian, Lee Sin Chew, 52, berkata, usaha penanaman lebih 5,000 pokok semarak sebelum ini dilihat mencapai objektifnya apabila penduduk dapat menikmati keindahan landskap yang dicetuskan melalui pokok yang berbunga banyak.

Menurutnya, penanaman pokok di sepanjang jalan sejauh lebih kurang 40 kilometer juga menjadikan Kerian sebagai sebuah daerah redup, nyaman dan mesra ekosistem.

“Pada musim pokok ini berbunga, kita sudah dapat menyaksikan bunga semarak yang cantik sepanjang jalan mengindahkan lagi daerah ini.

“Kejayaan penanaman pokok semarak ini seharusnya menggalakkan MDK untuk meneruskan usaha mempertingkatkan tahap keindahan landskap daerah ini, sekali gus menggalakkan lebih ramai pengunjung melawat Kerian,” katanya sewaktu ditemui Sinar Harian,  semalam.

Sin Chew berkata, pokok bunga semarak yang hidup di daerah Kerian perlu dijadikan ikon baru di sini dalam menarik kehadiran pengunjung luar.

Mengulas mengenai masalah kebersihan akibat penanaman pokok bunga itu, Sin Chew meluah keyakinan pihak berkuasa tempatan (PBT) akan melakukan penyelenggaraan berterusan bagi menangani masalah itu.

“Pemilihan pokok semarak  mempunyai sebab yang jelas.

“Jika kita pergi ke beberapa buah negara seperti Jepun, anda boleh saksikan bunga sakura, di Amsterdam bunga tulip, jadi pokok semarak ini adalah bunga tempatan yang menarik untuk dipaparkan kepada pengunjung luar negara,” katanya.

No comments: