Pages

Tuesday, January 21, 2014

Gempa bumi kuat gegar New Zealand


WELLINGTON - Satu gempa bumi kuat berukuran 6.3 pada skala ritcher menggegarkan New Zealand semalam menyebabkan beberapa bangunan rosak dan perkhidmatan kereta api terpaksa dihentikan.
Pusat Kajian Geologi Amerika Syarikat (AS) memberitahu bahawa gempa yang melanda pukul 3.52 petang waktu tempatan itu berpusat di Pulau Utara Island, kira-kira 115 kilometer dari sini.
Pusat gempa dikesan pada kedalaman 27 kilometer di bawah tanah. Gempa bumi tersebut dirasai di seluruh Pulau Utara dan Pulau Selatan dengan disusuli beberapa gegaran susulan.
Seorang penduduk bandar Eketahuna, Brian Smith berkata, dia dan jiran-jiran yang lain ketakutan apabila kediaman mereka bergegar tetapi tiada sebarang kerosakan berlaku.
"Isteri saya yang berada di taman ketika kejadian tidak boleh berdiri dan terpaksa duduk kerana gegaran yang sangat kuat," katanya.
Pihak polis berkata, tingkap beberapa bangunan dan rumah di pekan kecil itu pecah tetapi tiada sebarang kecederaan dilaporkan.
Semua perkhidmatan kereta api di Wellington juga terpaksa dihentikan buat sementara akibat gempa berkenaan.
New Zealand pernah dilanda gempa kuat berukuran 6.3 pada skala Ritcher pada 2011 menyebabkan seramai 185 maut di bandar Christchurch. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0121&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz2qyhELCor 
Hakcipta terpelihara 

No comments: