Pages

Friday, November 29, 2013

Tak terima hakikat dibesarkan miskin


Tokyo: Seorang lelaki berusia 60 tahun yang tertukar ketika dilahirkan mengakui mengimpikan sejarah hidupnya dapat diubah selepas berjaya dalam saman terhadap hospital yang mengakibatkannya membesar sebagai orang miskin.

Lelaki itu berkata, dia terkejut apabila mengetahui perkara itu kerana menganggap hidupnya mungkin berbeza jika kejadian berkenaan tidak berlaku.
“Saya sering mempersoalkan bagaimana ini boleh berlaku.




“Memang sukar dipercayai dan sejujurnya saya tidak boleh menerimanya.
“Jika tidak kerana kejadian itu, mungkin kehidupan saya berbeza. Saya mahu hospital itu mengembalikan setiap detik hidup saya sejak dilahirkan,” kata warga emas itu yang identitinya tidak didedahkan .
Sebuah mahkamah daerah Tokyo memerintahkan hospital itu membayar ganti rugi 38 juta yen (RM1.2 juta) bagi kesilapan yang dilakukan pada 1953 itu.

Akibat kejadian itu, lelaki terbabit tertukar dengan seorang bayi lain yang dilahirkan 13 minit selepasnya.

Mahkamah memerintahkan 32 juta yen (RM1 juta) perlu dibayar kepada mangsa manakala bakinya kepada tiga beradik kandungnya.


Mereka sebelum ini menuntut ganti rugi 250 juta yen (RM7.9 juta).

Lelaki itu yang bujang dan bekerja sebagai pemandu lori, sebenarnya anak sulung daripada empat beradik daripada keluarga senang.

Sebaliknya, dia dibesarkan serba kekurangan oleh ibu tunggal yang mempunyai beberapa anak lain. - AFP

No comments: