Pages

Thursday, November 14, 2013

Pulang selepas 34 tahun diculik

Pulang selepas 34 tahun diculikSan Diego: Seorang lelaki kelahiran Amerika Syarikat yang diculik ketika kanak-kanak dan dibawa ke Mexico sejak 1979 berjaya pulang dan menghubungi ibunya di Wisconsin.

David Amaya Barrick, 37, ditahan Pengawal Sempadan Amerika bulan lalu tetapi dibebaskan selepas meyakinkan pihak berkuasa mengenai kewarganegaraannya dan menghubungi ibunya buat kali pertama sejak diculik.
Dia kemudian didapati hilang sekali lagi selama beberapa hari. Ibunya, Kathy Amaya, 60, terlalu sedih dengan kehilangannya sehingga menelefon polis San Diego minggu lalu untuk membuat laporan.


David mendapat perlindungan di Iglesia de Cristo Minesterios Llamada Final dan pegawai gereja sedang cuba menguruskan pertemuan dengan ibunya yang tinggal di Eau Claire, Wisconsin.

“Kami akan cuba menemukannya semula dengan keluarganya,” kata paderi Freddy Rivas.

David diculik dari Chicago oleh bapanya dan dibawa ke Mexico sebelum ditinggalkan bersama datuk dan nenek sebelah bapanya.

Dia membesar di wilayah utara tengah Mexico, San Luis Potosi, berjumpa bapanya beberapa kali, kemudian membuat perjalanan ke bandar timur laut Monterrey untuk belajar muzik.
Masuk secara haram

Minggu lalu, dia melintas masuk California secara haram dari Mexico tanpa dokumen dan ditahan Pengawal Sempadan 1.6 kilometer di timur Lautan Pasifik.
Ketika ditahan, David memberitahu anggota keselamatan bahawa dia warga Amerika kerana dilahirkan di sebuah hospital Chicago.

Dia juga memberitahu, dia dipukul dan wang, telefon bimbit serta pengenalan Mexico dirompak sebelum memasuki Amerika.

Anggota keselamatan yang memeriksa kisahnya berjaya mengenal pasti sijil kelahiran dan ibunya sebelum membenarkan mereka berbual di telefon dalam panggilan penuh emosi.
REUTERS

No comments: