Pages

Friday, October 18, 2013

Masih hidup lepas digantung


Teheran: Seorang lelaki Alireza, 37, yang berdepan hukuman mati di Iran kerana menyeludup dadah mencetuskan kontroversi kerana hidup semula selepas digantung.

Pada hari terakhir hidupnya, Alireza bangun sebelum fajar menyingsing untuk menjalani hukuman gantung kerana dia didapati memiliki satu kilogram serbuk methamphetamine.
Tepat 12 minit selepas dia digantung, doktor mengesahkan lelaki berkenaan sudah tidak benyawa dan meminta pihak penjara menyiapkan mayatnya untuk urusan pengebumian.

Bagaimanapun, keesokan harinya ketika berada di rumah mayat, sesuatu yang luar biasa menarik perhatian beberapa pekerja yang menguruskan jenazah Alireza sebelum diambil oleh keluarganya.


Mereka mendapati ada kesan wap udara di plastik yang membalut mayat lelaki terbabit.


Mengesyaki yang Alireza mungkin masih hidup, dia kemudian dikejarkan ke Hospital Imam Ali di Bojnurd, Khorasan di utara Iran.

Menurut akhbar, pihak berkuasa kehakiman di Iran masih menunggu Alireza untuk pulih sepenuhnya sebelum bertindak untuk menggantungnya sekali lagi.

Keputusan itu mengejutkan keluarga lelaki terbabit.

Pihak kehakiman Iran yang mempertikai Alireza dijatuhkan hukuman mati bukannya digantung bertegas mahu dia menjalani hukuman gantung sekali lagi.

Hakim di mahkamah pentadbiran Iran, Mohammad Erfan berkata, hukuman yang dijatuhkan mahkamah revolusi ialah hukuman mati dan berdasarkan keadaan yang berlaku, maka ia patut dijalankan sekali lagi.

Bagaimanapun, aktivis hak asasi manusia bimbang dengan kadar hukuman mati yang tinggi di negara itu dan meminta kes Alireza dikecualikan. - Agensi

No comments: