Pages

Saturday, September 28, 2013

Wanita urus ladang 283 hektar


Dari kiri, Harriet, Carol, Georgina, dan Katy, mengambil tanggungjawab menguruskan ladang keluarga selepas kematian suami dan bapa mereka. - AGENSI
LONDON 27 Sept. - Walaupun bidang perladangan didominasi oleh lelaki, seorang ibu dan tiga orang anak perempuannya bertindak mengambil alih pengendalian ladang seluas 283 hektar apabila kematian ketua keluarga mereka akibat kanser.
Carol Besent, 52, mengambil keputusan untuk meneruskan ladang milik suaminya itu, Michael yang meninggal dunia empat tahun lalu, berbanding menjualkannya.
Keputusan untuk bekerja di ladang Higher Melcombe Farm di Dorchester, Dorset yang mengeluarkan komoditi gandum dan barli itu mendapat sokongan daripada tiga orang anak perempuannya.
Carol mengusahakan ladang tersebut bersama anak keduanya Harriet, 25, yang memiliki ijazah pertanian dengan Georgina, 28, dan Katy, 21, bertindak sebagai buruh.
Mereka kini sibuk mengusahakan ladang yang mampu menjana pendapatan satu juta pound (RM5.17 juta) setahun.
Ini berikutan musim penuaian semakin dekat yang memerlukan mereka bekerja selama 14 jam sehari.
Katy akan mengendalikan jentera penuai manakala Harriet akan memandu jentolak dan lori treler untuk membawa sebanyak 400 tan hasil tuaian barli dan Georgina pula akan menguruskan proses pemerahan susu melibatkan 180 ekor lembu susu.
Carol berkata, banyak pihak terkejut dengan keputusan yang diambilnya untuk menguruskan ladang tersebut.
"Ada yang memberikan sokongan dan nasihat kepada kami, perladangan secara tradisinya tidak diuruskan oleh kaum wanita dan beberapa petani tradisional melihat perkara dari sudut yang berbeza.
''Tetapi kami tidak melakukan semua perkara dan bertindak mengupah pekerja untuk membantu kami," katanya. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130928/lu_08/Wanita-urus-ladang-283-hektar#ixzz2g8CZY8E3
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: