Pages

Sunday, September 29, 2013

Dunia semakin panas

Dunia semakin panasSuhu bumi diramal meningkat hingga 4.8 darjah Celsius lagi abad ini

Stockholm: Dunia akan menjadi semakin panas, manakala suhu Bumi dijangka meningkat sehingga 4.8 darjah Celsius pada abad ini, kata panel iklim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semalam.

Panel berkenaan juga menegaskan bahawa manusia menjadi punca pemanasan global dan pembakaran bahan api fosil perlu dibendung.
“Gelombang panas, banjir dan paras air laut yang meningkat adalah antara ancaman yang akan semakin kerap melanda,” kata laporan Panel Antara Kerajaan Mengenai Perubahan Iklim (IPCC) dalam laporannya.


Laporan itu juga menyatakan bahawa panel berkenaan 95 peratus yakin bahawa manusia adalah punca pemanasan global berdasarkan pemerhatian sejak 60 tahun lalu.

Peringatan kepada seluruh dunia

Ketua panel iklim PBB Christiana Figueres berkata, laporan itu adalah peringatan kepada seluruh dunia supaya berusaha menghindari penghuninya daripada zon bahaya.

“Kerajaan perlu mengambil tindakan segera dengan mempersetujui perjanjian menentang penghasilan gas rumah hijau pada 2015,” katanya.
Setiausaha Negara Amerika John Kerry juga menggesa tindakan tegas diambil dan menyifatkan laporan itu sebagai ‘pembuka mata’.

“Mana-mana pihak yang menafikannya dan enggan mengambil sebarang tindakan akan menerima kesan buruk,” katanya.

IPCC sudah menyerahkan empat laporan penilaian sejak 25 tahun penubuhannya.
Setiap edisi laporan menyuarakan tahap kebimbangan yang semakin meningkat membabitkan suhu yang semakin meningkat dan masalah dalam sistem iklim yang semakin ketara.

Ramalan masalah iklim pada awal abad ini dibuat berasaskan model komputer membabitkan trend penghasilan gas rumah hijau, teruma daripada arang, minyak dan gas yang menjadi tulang belakang bekalan tenaga hari ini.

Laporan itu menyatakan bergantung kepada sebanyak mana gas karbon memasuki atmosfera, paras air laut akan meningkat antara 26 hingga 82 sentimeter menjelang 2100.

Pengerusi bersama bagi persediaan laporan, Thomas Stocker berkata tempoh 30 tahun diperlukan untuk melihat tahap perubahan iklim dunia.

Beliau berkata IPCC mengakui walaupun perubahan iklim didapati semakin perlahan, tahun 2010 masih menjadi tahun paling panas pernah direkodkan. - AGENSI

No comments: