Pages

Monday, September 30, 2013

Akhbar tertua dunia kini dalam talian

 Akhbar tertua dunia  kini dalam talianAkhbar Lloyd’s List kini tersedia secara dalam talian. London: Akhbar tertua dunia, Lloyd's List yang diterbitkan sejak 279 tahun lalu sebagai catatan pemberitahuan yang ditampal di dinding sebuah kafe di London, akan tersedia secara online mulai akhir tahun ini.

Penerbitan bercetak terakhir Lloyd's List, membawa berita dalam industri perkapalan ialah pada 20 Disember ini.
Hanya 25 orang baca nakhah bercetak


Kajian yang dijalankan mendapati hanya 25 orang saja membaca naskhah bercetak akhbar itu.

“Ini hanya sebahagian daripada perkembangan dan evolusi akhbar ini,” kata pengarang kanan Llyod’s List, Richard Meade yang dipetik Perbadanan Penyiaran Britain.

Beliau berkata perkembangan terbaru ini hanya memberi sedikit perubahan sejak akhbar itu diterbitkan pada 1734, dalam bentuk notis yang ditampal di dinding kedai bagi memberi maklumat keluar masuk kapal di pelabuhan kepada pedagang.

“Kami tidak banyak berubah, tetapi sekarang pelanggan boleh mengakses akhbar ini dari mana-mana kedai kopi di seluruh dunia.
Meade berkata, walaupun syarikatnya masih mempunyai nostalgia terhadap akhbar bercetak, pelanggan kini hanya perlu membayar sedikit wang untuk mengakses Llyod’s List dan tidak perlu menunggu kiriman melalui pos.

Lloyds’ List diasaskan Edward Lloyd yang mencetak butiran terperinci mengenai ketibaan dan keberangkatan kapal, selain maklumat kematian apabila kemalangan berlaku di laut. - AGENSI

No comments: