Pages

Monday, April 22, 2013

Pengamal perubatan tradisional popular di Switzerland




VIPRET menggunakan kedua-dua tangannya untuk merawat seorang pesakit di dalam sebuah bilik hotel di Geneva pada 6 Februari lalu.


FRIBOURG - Perniagaan para pengamal perubatan tradisional semakin berkembang selepas ia diamalkan secara meluas di Switzerland.
Menurut seorang ahli etnologi, Magali Jenny, semakin ramai penduduk di negara ini menemui pengamal perubatan tradisional.
Jenny berkata, lebih 500 orang pengamal perubatan tradisional yang aktif menyediakan perkhidmatan di wilayah yang menggunakan bahasa Perancis di Switzerland.
Salah seorang pengamal perubatan itu, Denis Vipret mengenakan bayaran sebanyak AS$53 (RM160.90) yang menggunakan kedua-dua tangannya sebagai usaha untuk menyembuhkan penyakit para pesakitnya.
"Tangan kiri saya boleh mengesan apa yang tidak kena (penyakit) dan saya menyembuhkan penyakit dengan tangan kanan," katanya yang memakai baju kemeja dan seluar jean semasa dia mempromosikan perkhidmatannya di sebuah hotel di Geneva baru-baru ini.
Semasa dikunjungi seorang wartawan agensi berita AFP, dia menghabiskan masa kurang seminit untuk memeriksa setiap pesakit.
Kedua-dua tangannya memegang bahu pesakit semasa mengenal pasti penyakit yang dihidapi pelanggannya.
"Saya melihat kanser, tumor, AIDS, leukemia dan kekurangan ion," katanya.
Dia menegaskan, dapat melindungi pesakit untuk tempoh 30 hari sahaja.
Beberapa pesakitnya dapat merasai tangannya yang panas semasa dia menyentuh badan mereka.
Seorang pesakit yang berusia 70 tahun, Claire yakin Vipret dapat menyembuhkan penyakitnya.
Bagaimanapun, terdapat kes penipuan dalam kalangan pengamal perubatan tradisional sebelum ini.
Pada bulan lalu, seorang pengamal perubatan tradisional di Bern dihukum penjara hampir 13 tahun kerana menyuntik 16 orang pesakitnya dengan darah dicemari virus HIV. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0422&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_07.htm#ixzz2R8bdjD4a 
Hakcipta terpelihara 

No comments: