Pages

Tuesday, April 23, 2013

Gegaran terus berlaku

Gegaran terus berlaku
Mangsa gempa yang menuju bandar Ya’an, berlari bagi mengelak dihempap batu selepas gegaran susulan berlaku. - Foto AFP Lushan: Gegaran yang berterusan memberi masalah utama kepada usaha menghantar bantuan keperluan kepada mangsa gempa di Sichuan, 36 jam selepas gempa magnitud 7 melanda wilayah barat laut China itu.

Lebih 2,000 gegaran susulan dicatat di Lushan sejak awal semalam dengan kekuatan tertinggi mencapai magnitud 5.4.
Perangkaan terbaru menyatakan 188 orang disahkan maut dan lebih 1.5 juta orang terjejas.


Anggota penyelamat pula berusaha mencari lebih ramai mangsa, usaha kritikal dalam tempoh 72 jam selepas bencana berlaku.

Periksa kediaman

Mereka berusaha memeriksa setiap kediaman di Lushan dan kawasan berdekatan yang kena gempa menggegarkan bandar Yaan awal Sabtu lalu.

Sehingga 5 petang semalam, kenderaan kembali melalui jalan raya menghubungkan Baoxing ke daerah lain termasuk Lushan, Xiaojin dan Dujiangyan, membolehkan bekalan keperluan dihantar, kata Jabatan Pengangkutan Wilayah Sichuan.
Jalan raya itu kini digelar laluan membantu kehidupan oleh anggota penyelamat.
Ada pasukan penyelamat sampai di Baoxing yang ada 60,000 penduduk. Seramai 26 penduduk disahkan maut di situ selain 2,500 lagi yang cedera.

Tunggu dipindahkan

Sebanyak 40,000 penduduk Baoxing kehilangan kediaman dan menunggu dipindahkan kerana kebanyakan rumah di Lingguan dan Daxi rosak teruk.

Imej satelit menunjukkan lebih 60 peratus bangunan di kawasan berkenaan mengalami kerosakan.

Gempa terbaru dianggarkan menyebabkan lebih 26,400 rumah dan 214 empangan rosak.
Mangsa gempa di Lushan amat memerlukan air, makanan dan khemah.

Wartawan Xinhua melihat penduduk terus menunggu bekalan sepanjang jalan raya dan ada kanak-kanak memegang sepanduk menyatakan 500 orang, tiada makanan, air, khemah.

Penduduk berbaris dapatkan bantuan

Saya tidak makan seharian, kata seorang penduduk di perkampungan Wangjia, Lushan.

Dia berbaris untuk mendapatkan air mineral yang diberi dermawan terkenal, Chen Guang-biao.

Chen berkata, dia mengedarkan 1,000 kayu membina khemah dan 1,000 kilogram sambil berjanji mengumpul 2.3 juta yuan (RM1.13 juta) untuk membantu mangsa gempa. - AGENSI

No comments: