Pelarian Rohingya terkandas di Jerlun
Pelarian wanita dan kanak-kanak yang tidak bertenaga membantu sesama mereka untuk ke daratan.
Pelarian Rohingya terkandas di Jerlun
Sebahagian pelarian kanak-kanak dan wanita yang selamat sampai di daratan.
Pelarian Rohingya terkandas di Jerlun
Bayi dan kanak-kanak antara pelarian yang mendarat di Kuala Jerlun.
Pelarian Rohingya terkandas di Jerlun
Penduduk membawa pelarian ke satu tempat untuk dikumpulkan.
JERLUN – Bayi berusia dua bulan antara yang ditahan apabila sebuah bot bermuatan hampir 200 orang pelarian Rohingya terkandas dekat perkampungan nelayan di Kampung Jeruju, Kuala Jerlun, awal pagi , semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 6.30 pagi itu, sekumpulan pelarian Rohingya mengharungi kawasan lumpur sejauh satu kilometer dari tengah laut menuju ke daratan.

Saksi kejadian, nelayan, Shaari Ahmad, 60, yang pada ketika itu memukat ikan di laut ternampak sekumpulan manusia menyeberangi laut untuk ke daratan.

Menurutnya, mulanya dia tidak mengendahkannya berikutan kawasan yang mereka dekati itu adalah tempat mencari siput bentarang tetapi apabila tiba di darat, penduduk memberitahu kesemua mereka adalah pelarian Rohingya.

“Biasanya kawasan ini dipenuhi bot penduduk yang mencari siput bentarang, namun disebabkan terlalu ramai ia menghairankan saya.

“Setibanya di pelantar, saya terkejut apabila penduduk memaklumkan ada pendatang mendarat di kampung ini dan segera ke tempat kejadian,” katanya.

Kata Shaari, di kawasan itu pernah terjadi kes sebegitu sebelum ini namun tidak seramai sepertimana yang berlaku semalam.

“Sebelum ini, ada pendatang asing yang mendarat di sini namun hanya melibatkan 40 hingga 50 orang.

“Apa yang menyedihkan ada kanak-kanak dan kesemua mereka bernasib baik kerana jika lambat sampai ke daratan, mereka pasti akan mati berikutan air laut sedang pasang,” katanya.

Disangka penduduk kampung Kejadian itu turut disaksikan seorang lagi nelayan, Shamsudin Shafie, 38, yang sedang memukat ikan, namun menyangka kehadiran sekumpulan manusia itu adalah penduduk kampung.

Menurutnya, dia mendekati kumpulan tersebut dan mendapati kebanyakan mereka mengendong kanak-kanak kecil serta menjunjung beg pakaian di kepala.

“Sebelum mendekati bot tersebut, saya nampak kesemua mereka yang meredah lumpur di kawasan ini dilihat seperti ‘bertali’ untuk ke daratan.

“Sebaik mengenal pasti kesemua mereka adalah pelarian saya segera menghubungi pihak berkuasa,” katanya.

Kata Shamsudin, memandangkan pelarian Ronghiya adalah seagama, penduduk bersimpati dengan mereka terutamanya kanak-kanak kecil.

“Difahamkan, bot yang dinaiki pelarian tersebut cuba mendarat di Thailand tetapi diusir sehingga terkandas di sini,” katanya.


Penduduk memberikan sumbangan 

Penduduk, Shafie Md Isa, 61, berkata,dia bergegas ke tempat kejadian bersama tiga lagi orang kampung sebaik sahaja dimaklumkan anaknya yang berada di laut.

Menurutnya, dia segera memaklumkan kepada pihak berkuasa berikutan bimbang berlaku perkara tidak baik memandangkan jumlah pelarian begitu ramai.

“Pihak berkuasa yang sampai ke tempat kejadian mendapati kesemua mereka adalah pelarian dan kami kasihan melihat keadaan mereka yang terpaksa meredah lumpur sejauh satu kilometer.

“Inisiatif diambil seluruh penduduk membantu membekalkan pakaian dan makanan kepada mereka sebagai tanda prihatin,” katanya.

Menurut Shafie, bot yang dinaiki pelarian terbabit ditunda ke pelantar Kuala Tunjang oleh sebuah bot nelayan diiringi anggota Agensi Penguatkuasaan Maritim (APMM).

Difahamkan kesemua mereka berada di sekitar perairan negara sejak 12 hari lalu dan sudah hampir tujuh hari tidak makan.


Kesemua pelarian selamat 

Sementara itu, Ketua Bahagian Ketenteraman Awam dan Trafik Daerah Kubang Pasu, Asisten Superintendan Zakaria Shahadat berkata, dia menerima maklumat daripada bilik gerakan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kubang Pasu lebih kurang jam 8 pagi mengenai kehadiran pelarian itu.

Katanya, dia bersama 14 anggota termasuk pegawai ke tempat kejadian bagi memantau keadaan di kawasan itu dan mendapati kesemua pelarian tersebut sedang mengharungi lumpur di pesisiran pantai untuk ke darat.

“Setibanya kesemua pelarian di daratan pihak berkuasa mengarahkan mereka membersihkan diri kemudian dikumpulkan di satu tempat dibantu penduduk dan anggota Rela.

“Kesemua pelarian selamat dan pergolakan yang berlaku di negara mereka mendorong mereka meninggalkannya,” katanya.

Beliau berkata, bot yang dinaiki pelarian itu tidak dapat menghampiri kawasan darat berikutan air laut pada waktu itu sedang surut.

“Kesemua pelarian akan dibawa ke IPD Kubang Pasu dan kemudian diserahkan kepada Jabatan Imigresen Negeri Kedah,” katanya.

Pelarian berkenaan dianggarkan berjumlah 184 orang melibatkan 70 lelaki, 49 wanita, 46 kanak-kanak lelaki dan 19 kanak-kanak perempuan.