Pages

Friday, February 8, 2013

Mohon terus dipenjara untuk makan percuma



 
Banda Aceh: Sidang hakim di bandar ini kebingungan apabila seorang pesalah memohon dikenakan hukuman penjara lebih lama dengan alasan dapat makan percuma di dalam tahanan.

Pesalah yang hanya dikenali sebagai Supriyadi, 20, ditangkap dan ditahan di Lembaga Permasyarakatan (Lapas) sejak tiga bulan lalu, mendakwa dia berasa lebih seronok tinggal di penjara berbanding kehidupan bebas.
Dia dijatuhi hukuman penjara lapan bulan, tetapi tempoh itu dianggap amat singkat.

“Sebelum dipenjara saya sering berpindah-randah dan mendapat upah paling banyak Rp35,000 (RM11.20) seminggu. Di penjara makan diberi secara percuma,” katanya.

Tukang cuci pakaian

Supriyadi juga berkata, di penjara beliau mendapat pekerjaan sebagai tukang cuci pakaian tahanan lain dan menyimpan upahnya untuk menyara hidup.

“Saya mencuci pakaian tahanan lain dan diupah Rp1,000 (RM0.30) sepasang. Jika dibebaskan dari penjara, apa yang akan saya lakukan dan mahu tinggal di mana?” katanya.
Supriyadi ditahan kerana memecah masuk ke rumah jirannya akhir tahun lalu menerusi tingkap. Bagaimanapun jirannya yang sedang tidur tersedar dan berjaya menangkapnya sebelum beliau diserahkan ke balai polis.

Beliau dihukum lapan bulan penjara selepas didapati salah cuba mencuri.
Namun Supriyadi mahu hukumannya ditambah.

“Sebenarnya hidup di dalam penjara lebih seronok daripada hidup di luar,” katanya. - Agensi

No comments: