Pages

Monday, February 18, 2013

84 korban letupan di Pakistan

Penduduk meninjau kemusnahan selepas letupan di bazar Hazara. - Foto AP
Penduduk meninjau kemusnahan selepas letupan di bazar Hazara. - Foto AP Quetta: Seorang penyerang bunuh diri meletupkan bom di sebuah bazar kawasan puak Syiah bandar Hazara semalam menyebabkan 84 orang maut termasuk wanita dan kanak-kanak manakala 200 lagi cedera.


Bom itu diletak dalam tangki air menggegarkan bazar berkenaan di Hazara, pinggir Quetta, pusat minyak dan gas wilayah Balochistan. Letupan berlaku jam 6 petang waktu tempatan.
Bahan letupan seberat 800 kilogram diletakkan dalam tangki air itu bersebelahan sebuah bangunan tingkat menyebabkannya runtuh sebaik ia meletup, kata ketua polis Quetta, Zubair Mehmood.


Khuatir ada tertimbus

Kami khuatir ada beberapa orang lagi tertimbus. Kerja menyelamat sedang dijalankan tetapi saya rasa sukar untuk mereka hidup, katanya.

Jurucakap kumpulan militan yang diharamkan, Lashkar-e-Jhangvi (LeJ) mendakwa kumpulan itu bertanggungjawab.

Setiausaha Dalam Negeri wilayah, Akbar Hussain Durrani, berkata wanita dan kanak-kanak adalah antara yang cedera dan maut serta mengesahkan ada penduduk mungkin dihempap runtuhan bangunan.
Penduduk buat halangan

Pegawai dan saksi berkata, sekumpulan penduduk mulanya beramai-ramai tidak membenarkan anggota polis, penyelamat dan wartawan untuk sampai ke tempat kejadian.

Mereka marah dan memulakan bantahan, ada juga yang membaling batu ke arah polis sebelum wakil kerajaan dan unit perubatan dibenarkan masuk, kata Durrani.
Gabenor Balochistan, Nawab Zulifqar Ali Magsi mengumumkan tempoh berkabung sehari berhubung kejadian itu.

Balochistan yang terletak di sempadan Iran dan Afghanistan semakin kerap menyaksikan keganasan antara puak Sunnah dan Syiah. Dua puak itu meliputi seperlima daripada 180 juta penduduk Pakistan.

Pada 10 Januari lalu, sekurang-kurangnya 93 maut dan 121 lagi cedera selepas dua penyerang bunuh diri letupkan bom di Quetta.

Angka korban keganasan pengikut mazhab mencapai 400 orang pada tahun lalu, kebanyakannya menerusi tembakan dari dalam kenderaan.
AGENSI 

No comments: