Pages

Tuesday, February 12, 2013

37 orang mati terpijak



 
Foto
Seorang lelaki menangis sambil memeluk isterinya yang terbunuh dalam insiden rempuhan di Allahabad, semalam. - Foto AP

Foto
Pekerja penyelamat mengangkat mangsa rempuhan yang mati terpijak di stesen kereta api di Allahabad semalam. - Foto AP

Allahabad: Menteri Pembangunan Bandar Uttar Pradesh, Azam Khan, meletak jawatan selepas kejadian rempuhan di stesen kereta api yang mengorbankan 37 orang dan mencederakan lebih 30 lagi ketika festival keagamaan paling besar India, Mahakumbh.

Khan sebelum itu menyalahkan Kereta Api India atas tragedi yang dinafikan sekeras-kerasnya oleh Menteri Kereta Api, Pawan Bansal dan organisasinya.
Bercakap kepada media mengenai keputusannya, Khan berkata: Kemalangan yang berlaku bukan bidang kuasa saya. Namun, jika rakyat mati dan berkaitan agama, ia lebih mendukacitakan.

Saya tidak dapat tidur sepanjang malam kerana ia tanggungjawab moral saya. Kami menghabiskan banyak acara dengan berjaya. Saya meletak jawatan sebagai Presiden Jawatankuasa Mela. Saya juga menghantar surat peletakan jawatan kepada Ketua Menteri, kata Khan.

Sementara itu, orang ramai menyerbu hospital utama untuk memastikan jika anggota keluarga mereka antara mangsa dalam insiden petang kelmarin.

Puluhan ribu penganut berada di stesen itu untuk menaiki kereta api apabila pihak berkuasa membuat pengumuman perubahan saat akhir di landasan, mencetuskan huru hara.

Lebih 30 juta penganut Hindu mandi di Sangam, kuala Sungai Ganges, pertemuan antara sungai Yamuna dan Saraswati, sebahagian daripada 55 hari Kumbh Mela atau Festival Kendi.
Kelmarin, sukarelawan dan pegawai menggunakan pembesar suara untuk memberi perincian kanak-kanak dan orang dewasa yang ditemui di tebing sungai, kehilangan keluarga dalam kesesakan.
AP/AGENSI

No comments: