Pages

Sunday, January 20, 2013

Wanita tak boleh mengajar di sekolah lelaki

MANAMA: Keputusan mengejut melarang wanita bekerja di sekolah lelaki di Qatar menyebabkan institusi perguruan menghadapi masalah.

Pihak berkuasa pendidikan menyuruh semua pekerja wanita ditukarkan dari sekolah lelaki ke sekolah perempuan dan menamatkan kontrak bukan warga tempatan.
Ia turut membabitkan semua wanita yang bekerja di pentadbiran sekolah, perakaunan, perkhidmatan sosial dan perhubungan awal, lapor akhbar Al Watan.

Guru dan pentadbiran Qatar ditempatkan semula di kawasan asal mereka manakala bukan penduduk Qatar diberikan surat tamat kontrak dan sijil membenarkan mereka mencari kerja baru di Qatar.

Di bawah sistem tajaan kontroversi di beberapa negara Majlis Kerjasama Teluk (GCC), tiada pekerja asing boleh bertukar kerja atau mendapat jawatan baru tanpa kelulusan bertulis bekas majikan mereka.

Berdasarkan laporan Al Watan, pemilik lesen sekolah terkejut dengan keputusan diumumkan pertengahan tahun akademik dan menjelang peperiksaan pertengahan tahun.

Menggantikan guru dan kakitangan pentadbiran dan memastikan penyerahan fail sempurna selain tugas dan tanggungjawab antara kebimbangan utama. AGENSI

No comments: