Pages

Tuesday, January 22, 2013

Taliban serang polis Kabul sembilan jam

Kepulan asap hitam dilihat di ibu pejabat polis Afghanistan  di Kabul selepas diserang militan Taliban. - Foto AFPKepulan asap hitam dilihat di ibu pejabat polis Afghanistan di Kabul selepas diserang militan Taliban. - Foto AFP Kabul: Ibu pejabat polis di ibu negara Afghanistan diserang pasukan penyerang bunuh diri Taliban awal semalam menyebabkan tiga anggota keselamatan terbunuh.

Tembak menembak antara polis dan militan itu berlangsung selama sembilan jam yang menyaksikan askar Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) cuba membantu pasukan keselamatan.
Pertentangan terbaru itu adalah yang paling lama sejak militan berkenaan melakukan beberapa serangan serentak di Kabul pada April tahun lalu membabitkan masa 18 jam.


Tiga daripada lima penyerang terbunuh dalam serangan itu manakala dua lagi yang membawa bom berada dalam bangunan lima tingkat di barat Kabul itu dan menembak anggota keselamatan sebelum mati ditembak.

Semuanya sudah berakhir. Dua pengganas terakhir sudah mati dan mereka tidak sempat meletupkan bom yang dipakai pada badan, kata Ketua Polis Kabul, Jeneral Mohammad Ayoub Salangi.

Sebab keadaan berlanjutan begitu lama bagi menundukkan dua lelaki itu adalah kerana anggota polis berhati-hati.

Ada banyak dokumen penting di dalam bangunan itu jadi kami perlu berhati-hati supaya tidak merosakkannya, katanya lagi.
Empat anggota polis trafik, dua anggota pasukan khas dan enam orang awam cedera, kata Timbalan Menteri Dalam Negeri, Jeneral Abdul Rahman.

Jurugambar agensi berita berkata, askar Norway dilihat turut menembak militan berkenaan.

Militan dilaporkan menyerang ibu pejabat polis kerana percaya kemudahan latihan pasukan keselamatan dikendalikan tentera asing.

Serangan kali ini berlaku kurang seminggu selepas sekumpulan penyerang bunuh diri menyerang ibu pejabat perisikan di Kabul menyebabkan seorang pengawal maut dan berpuluh-puluh orang awam cedera.
AFP

No comments: