Pages

Wednesday, November 14, 2012

Tiga serangan udara dilancar di Gaza

Tiga serangan udara dilancar di Gaza
Beberapa penduduk mengusung jenazah saudara mereka yang terkorban dalam serangan udara terbaru di Gaza yang dilancarkan sejak Sabtu lalu. Foto: AFP
GENTING GAZA - Israel melancarkan tiga serangan udara terbaru di kawasan barat bandar Gaza, semalam, yang menyasarkan tempat simpanan senjata tentera Hamas, termasuk kem latihan Ezzedine al-Qassam.

Menurut pihak berkuasa, insiden itu berlaku sehari selepas tentera bersenjata Palestin suarakan hasrat mereka melaksanakan gencatan senjata jika rejim Zionis henti pencerobohan mereka.

Tawaran tersebut dibuat selepas tujuh penduduk Palestin termasuk empat orang awam terbunuh akibat serangan udara dilancarkan oleh Israel sejak Sabtu lalu.

Dalam satu kenyataan lain, Perdana Menteri Benjamin Netanyahu beri amaran kononnya mereka ada hak dan kewajipan untuk melindungi penduduk Israel.

"Negara antarabangsa perlu memahami situasi ini kerana kami perlu bertindak menghentikan serangan roket dari Palestin," katanya pada lawatan di selatan Israel bersama diplomat asing. 

Sementara itu, jurucakap tentera Israel memaklumkan serangan balas itu dilancarkan selepas kumpulan militan Gaza menembak enam roket ke selatan negara itu. - AP

No comments: