Pages

Thursday, November 22, 2012

Tentera diarah ambil alih Penjara Bagram



Penjara Bagram yang masih dikawal tentera Amerika Syarikat.
Penjara Bagram yang masih dikawal tentera Amerika Syarikat.
Kabul: Presiden Hamid Karzai mengarahkan tentera Afghanistan mengambil alih Penjara Bagram yang dibina Amerika Syarikat dan mendakwa pihak Washington melanggar perjanjian untuk memindahkan secara penuh kemudahan terbabit kepada Afghanistan, kata satu kenyataan dari pejabatnya semalam.

Langkah berkenaan dibuat selepas apa yang Karzai sifatkan tamatnya tempoh dua bulan yang dipersetujui Presiden Barack Obama untuk melengkapkan pemindahan penjara di Pangkalan Udara Bagram.

Ia membabitkan isu 57 tahanan penjara yang dibebaskan mahkamah Afghanistan tetapi ditahan pihak berkuasa Amerika Syarikat di penjara itu lebih sebulan, sekali gus mengingkari perintah pembebasan, kata jurucakap Presiden Karzai, Aimal Faizi dalam satu temubual.

Status pesalah terbaru

Pihak berkuasa Afghanistan juga bimbang mengenai status pesalah terbaru ditahan tentera Amerika Syarikat. Afghanistan merasakan tahanan terbabit perlu dipindahkan di bawah kawalan mereka berdasarkan perjanjian yang ditandatangani kedua negara tahun ini.

Faizi berkata beratus-ratus pesalah baru ditahan pihak berkuasa Amerika Syarikat di Penjara Bagram. Tentera Amerika Syarikat terutama bagi Operasi Khas menjalankan serbuan pada waktu malam, menahan lebih 100 suspek pemisah selama sebulan, kata pihak berkuasa Afghanistan. - Agensi

No comments: