Pages

Monday, November 19, 2012

Pemberontak Syria tawan lapangan terbang

Pemberontak Syria tawan lapangan terbangLapangan terbang tentera kerajaan Syrian di bandar Deir al-Zor ditawan pemberontak.
BEIRUT - Kumpulan pemberontak dilapor menawan sebuah lapangan terbang yang digunakan tentera kerajaan Syria di kawasan yang bersempadan dengan Iraq, hari ini.

Aktivis tempatan, Ziad al-Amir berkata, ia ditawan selepas pasukan tentera Presiden Bashar al-Assad bertindak balas dengan serangan di lapangan terbang itu dengan jet pejuang, sekali gus menunjukkan kumpulan pemberontak mengukuhkan kedudukan mereka di pekan Albu Kamal yang ditawan baru-baru ini.

Video diterbitkan kumpulan pemberontak itu juga menunjukkan, tentera Syria melakukan rondaan udara menggunakan jet pejuang di wilayah Deir al-Zor, lapor Reuters.

Sementara itu, media tempatan melaporkan, seorang jurukamera Turki Cuneyt Unal yang ditawan oleh tentera kerajaan Syria sejak Ogos dibebaskan dan selepas kumpulan Ahli

Parlimen pembangkang, dari parti CHP, bermesyuarat dengan Bashar termasuk kumpulan penggubal undang-undang.

“Saya dalam keadaan baik dan tidak dicederakan oleh sesiapa,” katanya dalam satu temu bual bersama stesen televisyen tempatan.

Media melaporkan, jurukamera itu akan dihantar pulang ke halamannya di Turki dengan segera.

Ogos lalu, Unal bersama Bashar Fahmi al-Kadumi, yang bertugas dengan agensi media Al-Hurra untuk siaran berita di Amerika Syarikat, hilang di utara bandar Aleppo.

No comments: