Infografik Pemilihan Presiden AS: Negeri Dimenangi Obama-Romney
Infografik Pemilihan Presiden AS: Negeri Dimenangi Obama-Romney
Kekal presiden, 5 perkara Obama tidak harus abai
Reaksi penyokong Barack Obama di Georgia, Atlanta, semalam sebaik keputusan diumumkan. - Foto EPA
SELEPAS pemilihan presiden berakhir, Barrack Obama berjaya kekal dan memenangi bagi penggal kedua dan amanah untuk mentadbir Amerika Syarikat (AS) sekali lagi bermula. Peti mesej khas menunggu presiden dan terlalu sukar untuk diketahui isi kandungannya. Bagaimanapun antara isu utama yang bakal dihadapi oleh Obama ialah:


Mencari tapak di dunia Arab baru

Jelas pilihan raya presiden kali ini mengenai ekonomi pertama, dua dan ketiga, tetapi ia agak mengganggu dunia. Ini kerana kempen pilihan raya kali ini tidak ada  menyimpan pengganas dari membunuh diplomat AS di Benghazi dan tidak pula menghentikan keganasan di Syria. Apabila undi sudah dikira dan disapu bersih, Obama harus memikirkan apa yang sedang berlaku dan bagaimana mahu menyelesaikan konflik dunia ini.

Campur tangan di Libya adalah untuk menyingkirkan diktator besar yang membuatkan negara itu dalam keadaan huru-hara tetapi setakat ini tiada lagi campur tangan untuk menyingkirkan diktator paling buruk di Syria.

Kematian semakin meningkat dan Presiden Syria telah mengakibatkan kemusnahan dan kematian kaumnya sendiri. Selepas kejadian 11 September, kita terus menuduh Iran mewujudkan senjata nuklear. Adakah benar iran membangunkan senjata nuklear atau kita terlalu bimbang hingga menuduh yang bukan-bukan? Adakah kita juga akan berperang dengan Iran?


Mencari tebing fiskal

Walaupun Obma berjaya kekal sebagai presiden, warga Washington masih lagi mengharapkan pemulihan dalam ekonomi dan mereka sudah lama menderita akibat kenaikan cukai. Tebing fiskal ini terjadi akibat kerakusan ahli-ahli politik sendiri. Adakah perkara ini akan berterusan atau akan berlaku tawar-menawar besar-besaran hingga meletakkan negara kepada defisit yang lebih kecil?

Terdapat banyak rancangan yang menunggu termasuk mereka meletakkan harapan bagi mengurangkan defisit besar pengurangan komisyen seperti Simpson/Bowles dan Rivlin/Domenici. Isunya sekarang ialah bukan kekurangan rancangan tetapi kurangnya keberanian.

Demokrat mempunyai kuasa bagi memberi beberapa perbelanjaan terutama kepada mereka yang layak manakala Republikan pula akan mewujudkan sistem cukai yang baru. Ini juga merupaka isu yang terpaksa dihadapi oleh Obama.


Berurusan dengan Republikan

Obama juga harus memikirkan cara untuk berurusan dengan Republikan di Kongres yang sudah tidak lagi berfungsi.  Pada 2010, sekumpulan kecil yang menggelar diri mereka sebagai Tea Party melancarkan serangan mengejut terhadap kepimpinan Republikan. Di bawah pemerintahan Presiden Bush, Republikan mendapat sedikit penguasaan dunia dan sedikit sebanyak mengetepikan kebimbangan tradisional untuk dasar fiskal.

Tetapi, sekali lagi undi majoriti Dewan Rakyat dimenangi kepimpinan yang ‘overreacted’ bukannya menjalin hubungan yang boleh membawa kepada perubahan. Hasilnya masih tiada lagi kemajuan. Sekali lagi Obama perlu memikirkan cara bekerja dengan mereka.

Kedua-dua calon presiden berjanji akan menurunkan kadar cukai korporat sehingga 25 peratus tetapi pembaharuan ini akan menjadikan defisit dalam masa panjang. Potongan cukai bagi industri minyak dan gas merupakan sasaran Obama.


Mengadakan perjanjian berkenaan reformasi cukai

Sudah 25 tahun sejak Kongres Demokrat dan Presiden Reagan merangka kod cukai dan mencapai kadar yang rendah dan sedikit kekurangan. Bagaimana lompong cukai sudah wujud kembali. Kod cukai semasa sunguh tidak teratur. Sudah tiba masanya pentadbiran semasa mewujudkan suasana kod cukai yang teratur.


Perubahan iklim

Isu ini tidak disebut dalam kempen presiden iaitu perubahan iklim. Cubaan Demokrat pada undang-undang perubahan iklim, mangsa yang menghadapi kemelesetan dan ketakutan yang terpaksa mereka hadapi meningkatkan kos dan orang ramai turut merasai bahang melesetan ini.

Pada minggu terakhir kempen, taufan gergasi Sandy melanda AS dan memusnahkan Pantai Jersey dan menutup Manhanttan. Paras laut juga semakin meningkat selepas berlaku taufan gergasi itu. Apa yang Obama boleh lakukan untuk pulihkan keadaan ini? Mungkin taufan Sandy sekali lagi boleh mengubah keadaan ini.

* Dipetik dari CNN