Pages

Friday, September 7, 2012

Usah serang Iran: Russia




         
MOSCOW: Russia semalam memberi amaran kepada Amerika Syarikat (AS) dan Israel supaya tidak menyerang Iran.

Agensi berita Interfax memetik Timbalan Menteri Luar, Sergei Ryabkov sebagai berkata, Moscow tidak melihat sebarang bukti bahawa program nuklear Republik Islam itu bertujuan untuk menghasilkan senjata nuklear.
“Kami memberi amaran kepada mereka yang sudah biasa dengan penyelesaian secara ketenteraan bahawa tindakan seperti itu adalah berbahaya kepada kestabilan serantau.

“Serangan terhadap Iran akan memberi kesan amat buruk kepada keselamatan dan ekonomi.


“Kesannya juga akan mejangkau jauh dari sempadan Asia Barat,” kata Ryabkov.


Pegawai Russia sebelum ini memberi amaran serupa tetapi kenyataan Rybakov membayangkan kebimbangan Moscow mengenai kemungkinan Israel menyerang kemudahan nuklear Iran.

Retorik Israel yang semakin meningkat mengenai program nuklear Republik Islam itu yang didakwa bertujuan menghasilkan senjata atom mencetuskan spekulasi bahawa Israel mungkin menyerang Iran sebelum pilihan raya Presiden AS November ini.

“Kami seperti sebelum ini, tidak melihat sebarang tanda yang menunjukan program itu bertujuan untuk ketenteraan. Tiada tanda,” kata Ryabkov, pegawai Russia yang bertanggungjawab terhadap urusan diplomasi mengenai program nuklear Iran.

“Kami melihat sesuatu yang berbeza, wujud bahan nuklear di Iran yang di bawah kawalan pemeriksa dan pakar Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA).

“Bahan nuklear ini tidak diubah untuk keperluan tentera. Ini disahkan oleh IAEA,” katanya. - Reuters

No comments: