, Dr Shakil Afridi
Dr Shakil Afridi
ISLAMABAD - Seorang doktor Pakistan, Dr Shakil Afridi yang membantu agensi risikan Amerika Syarikat (AS), CIA mengesan Osama bin Laden, mendakwa dia tidak tahu telah digunakan untuk memburu pemimpin bekas ketua Al-Qaeda itu.
Doktor itu ditahan sejurus selepas Osama ditembak mati dalam operasi khas anggota SEAL AS.
Beliau kini menjalani hukuman penjara 33 tahun berhubung kesalahan khianat.
Dr  Shakil memberitahu media yang beliau tidak tahu apa-apa melainkan hanya menjalankan tugasnya.
Beliau mengambil bahagian dalam kerja-kerja pengumpulan DNA untuk mengesahkan tempat Osama bersembunyi di sebuah rumah agam di Abbottabad.
Dr Shakil didapati bersalah atas kesalahan penghianatan Mei lalu.
"Saya sedar bahawa sesetengah pengganas yang tinggal di kompaun (rumah Osama tinggal), tetapi saya tidak tahu siapa. Saya terkejut. Saya tidak percaya saya telah dikaitkan dalam pembunuhan itu,” katanya dalam satu temuk bual khas kepada Fox News.
Berikutan kematian Osama, Dr Shakil berkata beliau dinasihatkan oleh CIA untuk melarikan diri ke Afghanistan.
Bagaimanapun beliau tidak menyedari terlibat dengan kematian Osama.
Beliau telah diculik oleh agensi perisikan Pakistan ISI pada Januari lalu dan berkata mereka menyifatkankan AS sebagai musuh terburuk mereka.
Digari selama setahun dan ditutup mata selama lapan bulan, beliau menceritakan bagaimana dia dipaksa untuk baring di atas lantai dan makan seperti anjing.
Mei lalu, Dr Shakil didapati bersalah atas pengkhianatan dan dihukum 33 tahun oleh sebuah mahkamah  Pakistan.
Hubungan antara AS dan Pakistan semakin tegang berikutan pembunuhan Osama.
Setiausaha Pertahanan AS, Leon Panetta memberitahu CBS bahawa Dr Shakil tidak melakukan kerja-kerja khianat terhadap Pakistan.
"Bagi mereka, untuk mengambil tindakan seperti ini ke atas seseorang yang telah membantu usaha memerangi keganasan, saya fikir ia benar-benar satu kesilapan di pihak mereka," katanya lagi.