Pages

Tuesday, September 11, 2012

Al-Maliki mahu pecat TPM pula

Saleh al-MutlakSaleh al-Mutlak
Gara-gara dituduh lebih teruk daripada Saddam Hussein

Baghdad: Perdana Menteri Iraq, Nuri al-Maliki, turut berhasrat memecat Timbalan Perdana Menteri negara itu yang berfahaman Sunnah, Saleh al-Mutlak, kerana melabel beliau ‘lebih teruk daripada bekas Presiden Saddam Hussein.’

Perkembangan itu menyusuli hukuman mati yang dikeluarkan mahkamah Iraq terhadap Naib Presiden Tareq al-Hashemi. melanjutkan ketegangan politik di negara itu yang melumpuhkan kerajaan selama beberapa bulan selepas kematian lebih 100 orang dalam serangan di seluruh negara sejak dua hari lalu.
Hashemi yang berada di Turki, dijatuhkan hukuman gantung sampai mati kelmarin kerana membunuh seorang peguam dan pegawai tentera berpangkat brigadier jeneral, dalam perbicaraan yang meliputi sebahagian daripada 150 dakwaan terhadap beliau dan pengawal peribadinya.

Tokoh politik berpengaruh Sunnah itu, dituduh membentuk skuad pembunuh, menolak sabitan dan hukuman berkenaan serta menolak kemungkinan kembali ke Iraq sehingga beliau dijamin selamat dan mendapat perbicaraan adil.

“Saya tidak akan kembali ke Iraq. Apa yang saya perlukan ialah jaminan keselamatan dan perbicaraan yang adil,” katanya pada sidang media di Ankara.


Sering bertelagah


Parti Iraqiya, blok dikuasai Sunnah yang turut dianggotai Hashemi dan sering bertelagah dengan al-Maliki, mengecam keputusan mahkamah itu dalam satu kenyataan semalam.
Hukuman dibuat atas dasar tiada keadilan, termasuk seksaan teruk ke atas tertuduh yang didedahkan. Cara perbicaraan dikendalikan sejak hari pertama mengukuhkan kepercayaan keputusan mahkamah khas bermotifkan politik dan sudah dijangka.

“Hukuman dijatuhkan tanpa kehadiran tertuduh dan dibayangi krisis keselamatan kompleks. Daripada menenangkan keadaan, parti politik melakukan penindasan. Amalan ini memuncak dalam penghakiman politik ke atas naib presiden negara itu,” kata kenyataan Iraqiya.

Iraq digegarkan dengan siri krisis politik yang bermula pertengahan Disember tahun lalu, walaupun keadaan lebih tenang sejak beberapa bulan lalu. - AFP

No comments: