Pages

Friday, August 24, 2012

Tentera Syria tawan semula kawasan Kristian




ASAP kelihatan dari beberapa buah bangunan semasa para pemberontak menentang tentera Syria di daerah Seif El Dawla, Aleppo kelmarin.


BEIRUT - Tentera Syria menawan semula kawasan penganut Kristian di bandar Aleppo selepas pertempuran sengit berlaku dengan para pemberontak, kata beberapa penduduk semalam.
"Kami mempunyai dua hari yang teruk dalam kehidupan kami," kata seorang isteri ahli perniagaan di bandar tersebut yang hanya dikenali sebagai Sonia.
"Jika rumah kami tidak dibina seperti kubu, kami semua telah mati," tambahnya.
Beliau tinggal di kawasan kediaman Telal yang berada semula di bawah penguasaan tentera Syria kelmarin.
Tentera Syria turut merampas kawalan daripada pemberontak di Jdeide.
Menurut beberapa penduduk, pertempuran sengit berlaku di tengah bandar Aleppo, utara Syria.
Kawasan Jdeide dan Telal kerap dikunjungi pelancong kerana ia terkenal dengan keenakan makanan di restoran dan kedai-kedai kraf tangan.
"Pertempuran pada hari Isnin dan Selasa amat sengit dan berlanjutan berjam-jam sebelum pihak tentera menghancurkan semula para pemberontak," kata seorang penduduk tempatan.
Pertempuran di Syria bermula pada Mac lalu apabila sebahagian penduduk memberontak menentang kepimpinan Presiden Bashar Al-Assad.
Lebih 18,000 orang dilaporkan terbunuh dalam pertempuran antara pemberontak dengan tentera Syria.
Para pemberontak itu menuntut Bashar meletakkan jawatan kerana gagal melaksanakan pembaharuan politik dan hak asasi manusia. - Agensi

No comments: