Pages

Monday, July 23, 2012

19,106 korban konflik Syria

Sebahagian daripada 200 khemah pelarian Zaatri menempatkan pelarian Syria di sempadan Jordan-Syria.Sebahagian daripada 200 khemah pelarian Zaatri menempatkan pelarian Syria di sempadan Jordan-Syria.
Ratusan penduduk lari ketika helikopter lancar bedilan

Beirut: Seramai 19,106 terbunuh dalam keganasan di Syria sejak pemberontakan meletus tahun lalu, kata pertubuhan bukan kerajaan, Pemantau Syria bagi Hak Asasi Manusia, semalam. “Lebih 19,106 kebanyakannya orang awam, terbunuh sejak Mac tahun lalu,” kata pegawai pertubuhan itu, Rami Abdel Rahman. 
Orang awam terbunuh

Daripada angka itu, 13,295 adalah orang awam, 4,861 askar kerajaan dan 949 yang berpaling tadah,” katanya.

Ada sebahagian korban awam itu disebabkan mereka mengangkat senjata terhadap pemerintah.

“Angka itu tidak membabitkan beribu-ribu lagi yang hilang selepas ditahan. Ia juga tidak termasuk ribuan askar yang maut tetapi tidak dinyatakan bagi memastikan semangat tentera terus tinggi,” katanya. 
Pertempuran berterusan

Pertubuhan itu mendedahkan angka korban ketika tentera menggempur daerah Barzeh di Damsyik, manakala pertempuran berterusan di bandar kedua terbesar, Aleppo.

“Briged ke-4 menggempur Barzeh. Ia diketuai adik (Presiden) Bashar (al-Assad), Maher,” kata Abdel Rahman.

Katanya, ratusan penduduk di situ lari ketika helikopter melancarkan bedilan dan penembak tepat ditempatkan di bumbung bangunan.

“Ramai anggota tentera terbabit dalam operasi di Barzeh,” katanya.

Tentera kerajaan juga berkawal di pinggir daerah Mazzeh di Damsyik. Seorang maut dan beberapa lagi cedera di situ semalam.

Pertempuran juga sengit di beberapa kawasan Aleppo termasuk daerah Salaheddin dan Sakhur.

Seramai 164 orang terbunuh dalam keganasan di seluruh Syria kelmarin, termasuk 86 orang awam, 49 askar dan 29 pemberontak.

Daripada mereka yang terbunuh, 27 orang awam maut dalam pertempuran di wilayah Homs termasuk dua wanita dan enam kanak-kanak di bandar Rastan yang dibedil sejak beberapa bulan lalu oleh tentera kerajaan. - AFP

No comments: