Pages

Tuesday, June 12, 2012

80 dikhuatiri maut gempa bumi landa Afghan

80 dikhuatiri maut gempa bumi landa Afghan
Pihak berkuasa meninjau kawasan di wilayah Baghlan yang terjejas ekoran gempa bumi semalam. - Foto ihsan The Republic/AP
KABUL - Lebih 80 orang dikhuatiri terbunuh dalam runtuhan akibat gempa bumi di utara Afghanistan semalam.

Sebahagian daripada kawasan pergunungan dilaporkan runtuh, lalu meranapkan rumah, demikian menurut gabenor wilayah Baghlan.
Tiada angka tepat mengenai jumlah orang tercedera dan terbunuh dalam kejadian itu. Malah angka itu kemungkinan mencecah 100 orang.

Laporan lain menyebut pasukan menyelamat bertungkus-lumus mengeluarkan kira-kira 70 penduduk kampung yang terperangkap di bawah runtuhan.

Menurut pegawai, sekurang-kurangnya tiga mayat ditemui di daerah Burka iaitu kawasan paling teruk bencana dalam wilayah Baghlan, pergunungan Hindu Kush.

"Kira-kira 22 keluarga iaitu 50 ke 70 orang dipercayai terperangkap di bawah runtuhan," kata ketua pasukan bantuan bencana alam tempatan, Mohammad Nasir Kohzad mengenai gempa bumi berukuran 5.4 dan 5.7 pada skala Richter itu.

Katanya, lebih banyak pasukan menyelamat dari Kabul di hantar ke lokasi bencana lain seperti perkampungan Mullah Jan yang mana setakat ini hanya enam mangsa berjaya diselamatkan.

Pegawai-pegawai Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) berkata pihaknya sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan untuk menentukan bantuan yang diperlukan.

"Ini satu tragedi. Sebuah kampung musnah sama sekali," katanya lagi.

Lokasi kejadian terletak kira-kira 170 kilometer ke utara Kabul. Pada 2002 gempa bumi di lokasi yang sama meragut lebih 2,000 nyawa.

No comments: