Pages

Thursday, May 3, 2012

Taliban isytihar perang bermula

Berita Harian Online | Taliban isytihar perang bermula:

ANGGOTA polis Afghanistan berkawal dekat mayat seorang penyerang bunuh diri di Kabul, semalam
ANGGOTA polis Afghanistan berkawal dekat mayat seorang penyerang bunuh diri di Kabul, semalam
KABUL: Pergerakan Taliban mengisytiharkan pelancaran perang di seluruh Afghanistan mulai hari ini selepas menyerang kawasan yang menempatkan warga asing di ibu kota Kabul menyebabkan tujuh orang terbunuh, semalam. 

Serangan itu dilakukan beberapa jam selepas Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama melakukan lawatan mengejut dan menandatangani perjanjian mengawal kehadiran Amerika Syarikat selepas pengunduran tentera asing.
Pelancaran kempen perang itu disasarkan ke atas ‘penjajah asing, penasihat, kontraktor dan sesiapa juga yang membantu mereka dari segi ketenteraan dan perisikan mulai 3 Mei di seluruh Afghanistan,’ kata militan itu.
Taliban berkata, serangan yang dilakukan semalam adalah reaksi kepada lawatan Obama, yang kebetulan ketika ulang tahun pembunuhan pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden, di Pakistan. 

Ia adalah serangan kedua terbesar di Kabul dalam masa tidak sampai tiga minggu dan menunjukkan kemampuan berterusan Taliban menyerang Kabul yang dikawal ketat walaupun ketika kawalan keselamatan dipertingkatkan kerana kehadiran Obama. 

Presiden Amerika itu tiba di Pangkalan Udara Bagram lewat kelmarin, pergi ke Kabul dengan helikopter untuk bertemu dengan Presiden Hamid Karzai untuk menandatangani perjanjian. 

Kemudian, di pangkalan itu, beliau dikerumuni askar Amerika dan bermesra dengan semua anggotanya. Obama menamatkan lawatan singkat itu dengan ucapan secara langsung. 
Keganasan bermula sekitar jam 6.00 pagi di timur Kabul dengan beberapa letupan dan tembakan kedengaran dari kawasan yang dikawal ketat, dikenali sebagai Kampung Hijau yang menempatkan beratus-ratus kontraktor antarabangsa. 

Tembakan dan letupan menggegarkan bandar raya itu beberapa jam ketika militan yang menyerbu ke kawasan itu menentang pasukan keselamatan, kata pegawai. 

Seorang saksi berkata, penyerang menyamar dengan memakai burqa – pakaian jubah menutup keseluruhan tubuh yang dipakai wanita Afghanistan. 

“Sebuah kenderaan berhenti dan enam orang yang memakai burqa memasuki kawasan itu membawa beg hitam. Selepas mereka memasuki kawasan itu, letupan berlaku,” kata Abdul Manan. 

Sekurang-kurangnya tujuh orang maut, menurut Kementerian Dalam Negeri. Ia juga berkata, 17 lagi cedera, kebanyakannya kanak-kanak yang dalam perjalanan ke sekolah. 

Keadaan kembali tenang pada 10 pagi waktu tempatan dan pasukan Perjanjian Pakatan Atlantik Utara (NATO) berkata semua penyerang terbunuh. Pagar di pintu masuk Kampung Hijau musnah, dengan bangkai kereta penyerang bunuh diri berada di depan. 

Jalan menuju ke kawasan itu dikotori dengan kasut, buku, bekalan sekolah dan kad pengenalan dipenuhi darah seorang penuntut dari sekolah berhampiran. 

Bom kereta meletup berhampiran jalan Jalalabad - salah satu jalan raya utama keluar dari bandar raya itu – adalah antara letupan pertama, kata jurucakap Kementerian Dalam Negeri, Sediq Sediqi. 

“Sebuah kenderaan dipandu laju terperangkap dalam letupan dan empat yang berada di dalamnya maut, kata Sediqi. Seorang orang awam dan pengawal keselamatan warga Nepal juga terbunuh,” kata Timbalan Ketua Polis Kabul, Daoud Amin. 

Seorang lelaki yang melihat letupan itu berkata pejalan kaki yang mati adalah salah seorang rakan sekelasnya. 

“Saya sedang berjalan ke sekolah apabila melihat letupan besar. Sebuah kereta meletup dan api menjulang tinggi. – AFP

No comments: