Pages

Friday, May 25, 2012

Suara dari Palestin: Kami masih terpenjara

Suara dari Palestin: Kami masih terpenjara - Global - Sinar Harian:

 Suara dari Palestin: Kami masih terpenjara
Seramai 1,027 pejuang Palestin dibebaskan secara dua peringkat menerusi
perjanjian pertukaran tahanan pada tahun lalu.
GENTING GAZA - “Kami masih terpenjara di Gaza”. Itu suara hati Nihad Abu Kishk, 34, lelaki Palestin yang sebelum ini dihukum penjara seumur hidup oleh rejim Zionis sebelum dia dibebaskan, tahun lalu.

Menurutnya, seramai 163 daripada 1,027 pejuang Palestin yang dibebaskan menerusi perjanjian pertukaran tahanan bersama askar rejim Zionis, Gilad Shalit pada tahun lalu telah diusir oleh Israel dari tempat tinggal asal mereka di Tebing Barat dan dihantar ke Gaza.

“Kebanyakan daripada kami berhadapan dengan masalah kewangan dan kesukaran untuk meneruskan hidup di Gaza kerana ia seperti hidup dalam buangan gara-gara sekatan haram Israel,” jelasnya.

Namun, ada juga bekas tahanan yang berjaya membina semula kehidupan mereka dengan menyambung semula pengajian di Gaza dan mendapat pekerjaan seperti pemandu teksi untuk menyara hidup.

“Kehidupan di sini tidak banyak berbeza dengan Tebing Barat tetapi kami tetap merindui keluarga kami di sana,” kata Ibarahim Elian, yang telah meringkuk di penjara Israel selama 25 tahun.

'via Blog this'

No comments: