Pages

Sunday, April 8, 2012

Keadaan Yaman kacau-bilau





2012/04/08

ASKAR  kerajaan Yaman yang belot menguasai protes menuntut penstrukturan semula unit keselamatan negara  itu di Sanaa.
ASKAR kerajaan Yaman yang belot menguasai protes menuntut penstrukturan semula unit keselamatan negara itu di Sanaa.
Askar sokong jeneral yang dipecat paksa lapangan terbang ditutup

SANAA: Lapangan terbang di ibu negara Yaman ditutup semalam selepas tentera yang setia kepada jeneral yang dipecat dan rapat dengan bekas Presiden Ali Abdullah Saleh mengepung dan mengancam menembak jatuh pesawat. Lapangan terbang itu dikepung tentera setia kepada Ketua Tentera Udara Jeneral Mohammed Saleh al-Ahmar, adik tiri Saleh yang enggan berundur selepas dipecat Presiden Abdrabuh Mansur Hadi, kata sumber.
Tiada pesawat berlepas atau mendarat sejak anggota pasukan itu membuat ancaman Jumaat lalu. - Sumber tentera
“Tiada pesawat berlepas atau mendarat sejak anggota pasukan itu membuat ancaman malam Jumaat lalu,” kata sumber dan menambah tentera yang mengepung lapangan terbang disokong anggota puak Hamdan yang menyokong bekas pemimpin Yaman, Saleh. 

Pasukan tentera yang belot itu diketuai ketua puak Hamdan, Naji Jamaan, tambah sumber. 

Pada Khamis lalu, Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu melahirkan kebimbangan mengenai kejadian terbaru di Yaman selepas penyokong Saleh didakwa mengganggu proses peralihan politik. 

Ahmar enggan berganjak kecuali beberapa pegawai kanan Kementerian Pertahanan termasuk menteri sendiri turut berundur, kata sumber tentera. 
Ketika memberi mesej kepada pasukan tentera itu, Ahmar berkata perintah presiden tidak akan dilaksanakan sehingga Menteri Pertahanan Mohammed Nasser Ahmed, Jeneral Ali Mohsen al-Ahmar dan Ketua Staf Ali al-Ashwal turut melepaskan jawatan.

Beliau juga menuntut beberapa anggota puak berpengaruh Hashed supaya dibuang negeri kerana menyokong pemimpin berpaling tadah seperti Jeneral Ali Mohsen semasa protes anti rejim tahun lalu.

Ramai rakan Saleh masih berkuasa dalam badan keselamatan di Yaman dan sudah ada gesaan dalam pasukan tentera udara supaya Ahmar berundur. 

Kelmarin, Hadi memecat ketua tentera udara dan ketua pengawal presiden serta anak saudara Saleh, Jeneral Tareq Mohammed Abdullah Saleh.

Sumber tentera berkata, Saleh sudah menolak untuk memimpin batalion ke-37 Pengawal Republikan berpangkalan di tenggara wilayah Hadramawt. 

Hadi mengambil alih pemerintahan daripada Saleh pada Februari lalu selepas pemimpin veteran yang sudah memerintah selama 33 tahun, menyerahkan kuasa sebagai sebahagian penyelesaian yang ditaja negara Teluk bagi mengakhiri kekerasan pemerintah terhadap bantahan awam. – AFP

No comments: