Pages

Monday, April 2, 2012

20 juta Arab menganggur


KAHERAH: Organisasi Buruh Arab (ALO) berkata, kadar pengangguran di dunia Arab meningkat dengan pantas terutama di kalangan belia.
Kira-kira 20 juta orang di rantau itu dikatakan menganggur.

“Kadar pengangguran kami jauh lebih tinggi berbanding di dunia lain,” kata kenyataan dalam dokumen ALO. Hal itu akan diusulkan dalam persidangan Buruh Arab yang dirasmikan di Kaherah semalam.
Kenyataan itu menyebut masalah berkenaan adalah yang terburuk di negara yang terbabit dengan revolusi Arab.

Penyelidikan turut menjangkakan keadaan itu akan berubah menjadi lebih buruk dalam beberapa tahun akan datang apabila populasi dunia Arab bertambah kepada 460 juta pada 2025 dan mencecah 600 juta pada 2050.

Perbezaan politik dan jarak masa dalam proses perubahan daripada pemerintahan diktator kepada sistem parlimen serta ketidakstabilan di sesetengah negara juga dikenal pasti sebagai faktor yang akan menyumbang kepada peluang pekerjaan yang lembap.
ALO berharap negara khususnya yang bijak menangani situasi politik mereka akan menyelesaikan isu pengangguran.

Dokumen itu mengandungi saranan untuk memperbaiki keadaan di dunia Arab. Ia termasuk rayuan kepada kerajaan di rantau itu supaya memfokus kepada kemudahan kredit kewangan agar belia dapat membuka syarikat kecil dan sederhana serta melabur dalam pembangunan sumber manusia.
Ia turut menggesa negara Arab yang kaya supaya menggantikan tenaga kerja warga asing dengan pekerja Arab jika perlu.

Persidangan itu akan memfokus kepada mencari penyelesaian isu pengangguran dengan penekanan khas kepada negara yang terbabit dengan revolusi Arab. Ia juga akan membincangkan saranan Arab Saudi untuk mengakhiri pengangguran seperti program Hafiz. Program pelaksanaan terkini Saudi itu menawarkan elaun bulanan kepada pe

No comments: