Pages

Wednesday, March 28, 2012

Israel gila jika serang Iran - ElBaradei

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:


BERLIN 27 Mac - Bekas ketua agensi pemantau nuklear Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Mohammed ElBaradei menyifatkan rancangan Israel untuk melancarkan serangan ke atas Iran atas dakwaan negara itu membina senjata nuklear sebagai 'sangat gila'.
ElBaradei berkata, tindakan Israel itu sebaliknya hanya akan mendorong republik Islam tersebut untuk membina senjata nuklear.
Apabila diminta mengulas sama ada serangan Israel pasti dilancarkan, bekas ketua Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) itu berkata, "Saya rasa tidak. Saya rasa sesiapa pun yang akan menyerang Iran adalah sangat gila.''
Beliau berkata, Israel sebelum ini pernah melancarkan serangan ke atas lokasi yang disyaki sebagai kemudahan nuklear di Iraq dan Syria.
"Jika ia mengambil tindakan sama ke atas Iran, Teheran pasti akan meningkatkan pembangunan senjata nuklear dengan sokongan setiap rakyatnya serta semua pihak di Asia Barat, malah penduduk dunia,'' katanya.
Ketegangan antara negara-negara Barat dan Iran berhubung program nuklearnya semakin meningkat beberapa bulan lalu, memarakkan spekulasi Israel akan melancarkan serangan ketenteraan. - DPA

'via Blog this'

No comments: