Pages

Sunday, February 5, 2012

Pertempuran di Mesir masuk hari ke-3


KAHERAH 4 Feb. - Pertempuran antara penunjuk perasaan dan polis antirusuhan di Mesir berlarutan masuk hari ketiga hari ini, ketika aktivis berdebat bagaimana meningkatkan momentum untuk menggulingkan pemerintah tentera.

Setakat ini, enam orang terkorban di Kaherah dan Suez dalam pertempuran antara polis antirusuhan dengan beribu-ribu pemuda yang berang ekoran insiden rusuhan ketika satu perlawanan bola sepak yang mengorbankan 74 orang, Rabu lalu.

Ramai menyalahkan kerajaan atas insiden di Port Said itu dengan sesetengah daripada mereka menyifatkannya sebagai cubaan yang disengajakan oleh saki-baki pengikut yang setia kepada bekas Presiden Hosni Mubarak untuk menghuru-harakan Mesir.

Penunjuk perasaan berhimpun di bangunan Kementerian Dalam Negeri di tengah Kaherah disertai kumpulan muda revolusi untuk menyerang tentera yang mempertahankan bangunan tersebut menggunakan gas pemedih mata, belantan dan peluru hidup.

Menurut beberapa penunjuk perasaan, mereka bukan mahu menakluki kementerian itu tetapi membuat provokasi kepada pihak berkuasa bagi menggalakkan lebih ramai lagi menyertai mereka. - REUTERSUtusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: