Pages

Tuesday, February 21, 2012

Israel dengar kes Khader Adnan Khamis ini



Wanita berbaris di bahu jalan sambil memegang gambar Khader Adnan, semasa mengadakan tunjuk perasaan mendesak Israel membebaskannya di Nablus, Tebing Barat di Palestin, kelmarin. - AGENSI


BAITULMAQDIS 20 Feb. - Mahkamah Agung Israel pada Khamis ini akan mendengar sebutan kes berhubung seorang tahanan Palestin, Khader Adnan yang ditahan tanpa perbicaraan dan bertindak melancarkan mogok lapar sejak 18 Disember lalu kerana membantah penahanannya.

Pada minggu lalu, peguam bela, Jawad Bulus, mengemukakan rayuan agar pihak mahkamah menggugurkan penahanan pentadbiran ke atas Khader ekoran tahap kesihatannya yang semakin merosot.

Khader, 33, seorang pembuat roti ditahan pihak berkuasa Israel tanpa sebarang tuduhan pada 17 Disember lalu berhampiran Tebing Barat di bandar Jenin.

Sehubungan itu, Khader melancarkan mogok lapar sehari selepas ditahan dan berlarutan sehingga hari ini yang masuk hari ke-63 dan dikhuatiri akan meragut nyawanya.

Kelmarin, Ketua Dasar Luar Kesatuan Eropah (EU), Catherine Ashton melahirkan kebimbangan berhubung kesihatan Khader dan meminta agar kerajaan Israel memberikan rawatan sebaiknya kepada pemimpin Jihad Islam itu.

Ahli Parti Hadash, Mohammed Barakei berkata, keadaan Khader sangat kritikal, namun mempunyai semangat juang yang tinggi dan sempat memberitahu bahawa mogok lapar yang dilancarkan itu khas buat semua tahanan Palestin yang menjalani penahanan pentadbiran.

"Khader tidak akan menghentikan mogok laparnya sehingga dia dibebaskan," katanya.

Pegawai rasmi Israel dalam pada itu menyatakan kerajaan tidak boleh membebaskan mana-mana tahanan yang melancarkan mogok lapar tanpa sebarang keputusan yang sewajarnya.

Sementara itu, jurucakap penjara Israel menjelaskan pihaknya kini sedang memantau keadaan dan bersedia untuk berdepan dengan sebarang kemungkinan. - AFPUtusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: