Pages

Sunday, January 8, 2012

Palestin cari jalan baru anggotai PBB


GENEVA 7 Jan. - Utusan Palestin ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Riyad Mansour berkata, mereka akan menggunakan idea kreatif baru untuk mendapatkan keanggotaan penuh badan dunia itu, walaupun Amerika Syarikat (AS) mengancam menggunakan kuasa veto.

Mansour semalam menyerahkan surat setebal empat muka surat yang memperincikan mengenai aktiviti penempatan haram Israel di wilayah Palestin yang ditaklukinya dan dua idea untuk memperolehi keanggotaan penuh PBB kepada Presiden Majlis Keselamatan, Baso Sangqu.

"Kami tidak akan menyerah kalah hanya kerana satu negara yang berkuasa dan mempunyai kuasa veto menyatakan Majlis Keselamatan tidak perlu terlibat.

"Kami kini akan tampil dengan idea baru," kata beliau tanpa merujuk atau menyebut AS.

Pada September lalu, Presiden Palestin Mahmoud Abbas cuba mendapatkan pengiktirafan sebagai sebuah negara berdaulat daripada PBB dengan menganggotai badan dunia itu, tetapi ditentang oleh AS dan Israel.

Laporan oleh jawatankuasa kelulusan keanggotaan PBB turut menyatakan Palestin tidak memperolehi undi yang cukup untuk menyertai badan dunia itu, walaupun tanpa veto daripada AS.

Mansour berkata, walaupun Pihak Berkuasa Palestin masih belum memutuskan langkah seterusnya, beliau mendedahkan kemungkinan menyertai Perhimpunan Agung 192 anggota PBB di mana AS tidak mempunyai kuasa veto. - AGENSIUtusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: