Pages

Saturday, January 7, 2012

Desak Hosni digantung

KAHERAH: Pendakwa raya dalam kes perbicaraan Hosni Mubarak, semalam merayu mahkamah supaya menjatuhkan hukuman gantung terhadap bekas presiden itu kerana kesalahan membunuh penunjuk perasaan ketika pemberontakan yang menggulingkannya.

Dalam penggulungan hujah penuh emosi pada perbicaraan itu, pendakwa raya berkata, Hosni, yang terlantar di atas pengusung dalam kandang tertuduh, perlu menjalani hukuman mati kerana mengarahkan pembunuhan penunjuk perasaan.


“Undang-undang memperuntukkan hukuman mati terhadap kesalahan dalam kes pembunuhan yang dirancang,” kata Mustafa Khater kepada hakim, Ahmed Refaat.

“Roh mereka yang terbunuh bertanya, di manakah hakim di dunia, hakim yang adil yang akan mendengar aduan kami, yang akan menghukum mereka yang menindas. “Pendakwa dan masyarakat Mesir mengharapkan kebenaran, menyedari bahawa semua orang adalah sama dari segi undang-undang dan darah rakyat Mesir tidak lagi murah,” kata Khater dalam penggulungan itu.


Tuntutan rasmi hukuman mati terhadap Hosni, yang ditahan di sebuah hospital tentera kerana menjalani rawatan sakit jantung dan tujuh ketua keselamatannya yang dibicarakan bersama-samanya, mengakhiri kes pendakwa raya.


Peguam bela dan peguam yang mewakili mangsa, akan memberi hujah balas mereka mulai Isnin ini.

Ketua Pendakwa Raya, Mustafa Suleiman memberitahu mahkamah, Hosni, 83, sudah pasti mengarahkan polis melepaskan tembakan terhadap penunjuk perasaan sepanjang 18 hari pemberontakan itu yang mengakhiri pemerintahannya selama lebih 30 tahun, menyebabkan lebih 850 orang mati. - AFPmyMetro | Desak Hosni digantung:

'via Blog this'

No comments: