Pages

Monday, December 12, 2011

Gempa kuat gegarkan Mexico


BIMBANG SELEPAS GEMPA: Orang ramai bergegas keluar dari bangunan-bangunan dan berdiri di kawasan berumput di antara dua jalan raya di Mexico City, lewat kelmarin, selepas berlaku gempa bumi. -- Foto REUTERS


Dua maut dalam gempa sekuat 6.5 pada skala Richter


MEXICO CITY: Gempa bumi sekuat 6.5 pada skala Richter menggegarkan Mexico lewat kelmarin dan menyebabkan sekurang-kurangnya dua orang terkorban.
Gempa bumi itu juga mengganggu bekalan elektrik di beberapa bahagian ibu kota negara itu menyebabkan ramai orang bergegas lari ke jalan-jalan raya.Bagaimanapun, tidak ada laporan segera mengenai kerosakan besar atau kecederaan di Mexico City tetapi agensi penyedia khidmat kecemasan berkata seorang lelaki berusia 18 tahun terbunuh apabila sebuah bumbung roboh di Iguala, sebuah bandar kecil antara ibu kota Mexico itu dengan bandar peranginan pelancongan Acapulco.Seorang lelaki berusia 25 tahun pula terbunuh apabila sebuah batu besar menghempap sebuah van kecil di lebuh raya Mexico City-Acapulco, kata seorang jurucakap bagi perkhidmatan kecemasan di wilayah Guerrero, di bahagian barat daya Mexico.'Saya amat takut. Saya ingat ia tidak akan berakhir,' kata Cik Laura Gonzalez, yang sedang minum di sebuah bar di Mexico City apabila gempa selama 40 saat itu berlaku.Satu gempa bumi kuat pada 1985 telah membunuh ribuan penduduk dan memusnahkan beberapa bahagian Mexico City. Sebahagian besar penduduk di situ bimbang kejadian tersebut berulang.'Saya berada di tingkat lima apabila saya terasa gegarannya. Ia satu gegaran amat kuat,' kata Cik Amor Lajud.'Anjing-anjing saya mula menyalak. Saya bergegas ke arah pintu keluar dan tanpa berlengah terus keluar,' kata Cik Lajud yang tinggal di sebuah apartmen di kawasan kejiranan mewah Condesa di Mexico City, yang pernah mengalami gempa pada 1985.Para pembeli di sebuah gedung beli-belah popular di Condesa bergegas keluar ke jalan raya dengan sesetengah daripada mereka menangis dan berteriak.Lampu-lampu trafik pula tergendala di beberapa persimpangan menyebabkan kesesakan trafik.Pusat gempa berlaku sekitar 45 kilometer dari Iguala di Guerrero dan pada kedalaman 64 kilometer, kata Pusat Tinjauan Geologi Amerika Syarikat.Gegaran gempa itu, yang pada awalnya dilaporkan sekuat 6.7 pada skala Richter, turut dirasakan di beberapa wilayah lain termasuk Michoacan, Puebla and Hidalgo, lapor media setempat.'Kerosakan paling besar adalah di Iguala kerana pusat gempa amat dekat ke sana,' kata jurucakap agensi perkhidmatan kecemasan Guerrero.Kejadian tanah runtuh menutupi beberapa lebuh raya di kawasan pantai Pasifik tetapi pegawai bomba yang bertugas di Acapulco berkata, sedang para penduduk berasakan gegaran gempa itu dan talian telefon tergendala, tidak ada laporan tentang berlakunya kerosakan besar. -- Reuters.Cyberita Online Luar Negara:

No comments: