Pages

Saturday, November 5, 2011

3 juta jemaah menuju Arafah


MEKAH 4 Nov. - Kira-kira tiga juta jemaah haji dari seluruh dunia mula bergerak menuju ke Arafah kira-kira 20 km dari sini hari ini, untuk mengerjakan wukuf esok.

Sebahagian daripada jemaah memulakan perjalanan ke Arafah dari Madinah.

Sekumpulan besar jemaah mula tiba di kawasan perkhemahan Mina dengan berjalan kaki dan menaiki bas serta kenderaan lain.

Selepas mengerjakan wukuf di Arafah dan bermalam di Muzdalifah, mereka akan kembali ke Mina bagi mengerjakan ibadat melontar jamrah pada Ahad ini.

Jemaah akan berada selama tiga hari di Mina bagi melontar jamrah.

Kira-kira 50,000 pegawai dikerahkan sekitar Mekah dan kawasan Tanah Suci bagi memastikan keselamatan jemaah dan kelancaran perjalanan jemaah.

Komander Pasukan Pertahanan Awam di Mina, Brigadier Saeed al-Qarni berkata, jabatan bomba dan penyelamat dan unit perlindungan sivil kini bersedia untuk menghadapi sebarang kejadian.

‘‘Sejumlah anggota bomba dan penyelamat bermotosikal juga bersedia menghadapi kejadian kebakaran secepat mungkin. Kami juga memberikan latihan khas kepada pegawai bagi menangani keadaan banjir dan rempuhan,’’ katanya.

Polis membuka berpuluh-puluh pos pemeriksaan di jalan-jalan raya dan lebuh raya menghala ke Mekah bagi menghalang mereka tanpa permit haji memasuki Mekah. – Agensi

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: