Pages

Sunday, October 16, 2011

Pangkalan AS diserang

myMetro Pangkalan AS diserang:

KABUL: Empat orang penyerang berani mati melancarkan roket dan memandu sebuah trak yang sarat dengan bom ke sebuah pengkalan Pasukan Pembangunan Semula Wilayah Amerika Syarikat, awal pagi, semalam.
Menurut Ketua Polis Wilayah, General Mohammad Qasim Jangalbagh, walaupun mereka gagal melepasi pagar pengkalan yang terletak di daerah Rakha, mereka melancarkan roket dan berjaya menembusi menara keselamatan.
Tiga orang menyerang dengan berjalan kaki manakala seorang lagi meletupkan kenderaan mengandungi bom di luar pagar.

Kata Jangalbagh, dua pemandu terbunuh dan dua pengawal keselamatan cedera dalam serangan itu. Semua penyerang itu turut dibunuh.


Jurucakap Nato mengesahkan kejaian serangan itu dan berkata tiada rakyat Amerika yang mati atau cedera dan tiada kerosakan besar di bangunan itu.


Kata Kapten Ebony Calhoun, “Ia satu serangan yang agak kompleks tetapi berjaya dipatahkan.”

Katanya, keadaan pengawal keselamatan itu tidak terlalu serius tetapi mereka telah dipindahkan ke pengkalan AS yang lebih besar untuk rawatan.
Jangalbagh berkata, ada kerosakan di pangkalan itu.
Selain Pasukan Pembangunan Semula, pangkalan itu juga menempatkan kumpulan ketenteraan dan orang awam yang bekerja di jabatan membantu pengurusan tadbir wilayah, perkhidmatan dan infrastruktur.

Kumpulan Taliban menghantar mesej pesanan ringkas ke The Associated Press mengaku bertanggungjawab dalam serangan itu.

Serangan di Panjshir itu sehari selepas serangan di sempadan Afghanistan yang membunuh seorang polis dan seorang orang awam. -AP

'via Blog this'

No comments: