Pages

Wednesday, October 12, 2011

Bekas PM Ukraine dipenjarakan tujuh tahun




Reuters 
SATU kombinasi gambar menunjukkan Yulia Tymoshenko diminta oleh seorang pegawai Keselamatan Dalam negeri supaya bertenang semasa hakim membacakan hukuman terhadapnya di sebuah mahkamah di Kiev semalam.


KIEV - Bekas Perdana Menteri Ukraine, Yulia Tymoshenko semalam dihukum penjara tujuh tahun berhubung satu urusan perjanjian gas pada 2009.
Hakim sebuah mahkamah di sini, Rodion Kireyev menyatakan kontrak perjanjian untuk import gas dari Rusia yang ditandatangani pada 2009 telah menyebabkan kerugian besar buat Ukraine.
Menurut hakim itu, bekas Perdana Menteri itu menyebabkan kerugian kepada syarikat gas negara sebanyak AS$190 juta (RM597.07 juta) kerana menandatangani kontrak pengimportan gas dengan Rusia.
Pihak pendakwa raya mendakwa Tymoshenko melanggar prosedur undang-undang dengan menandatangani kontrak tersebut.
"Mahkamah memutuskan bahawa Y.V Tymoshenko berhasrat untuk menggunakan kuasanya untuk tujuan jenayah," katanya dalam penghakimannya.
"Pihak mahkamah mendapati dia bersalah dan menghukumnya tujuh tahun penjara," kata hakim tersebut.
Tymoshenko yang terkenal dengan rambut perang yang berpintal di kepalanya menjerit kepada penyokongnya dalam kamar mahkamah: "Kebanggaan Buat Ukaraine."
Dia juga berkata: "Kami akan berjuang untuk mempertahankan nama baik saya di mahkamah Eropah. Hari ini mahkamah menunjukkan bahawa sistem keadilan telah dihancurkan. Berjuang, mari bersama-sama, jadi kuat.
Seramai seribu orang yang merupakan penyokong bekas Perdana Menteri itu berhimpun selepas keputusan itu dibuat hakim.
Anggota-anggota polis pencegah rusuhan terpaksa menghalang tunjuk perasaan para penyokong Tymoshenko yang cuba membuat sekatan di sebatang jalan raya, kata seorang jurucakap polis.
Menurutnya, seramai 12 penunjuk perasaan ditahan pada tengah hari semalam. - Agensi

No comments: