Pages

Friday, September 23, 2011

Penjajahan Zionis punca sengketa

PBB: Pegawai kanan Palestin semalam menegaskan satu-satunya cara untuk mewujudkan keamanan di Asia Barat ialah menamatkan penjajahan Israel terhadap Palestin.
Kenyataan itu dibuat selepas Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama berkata, tidak ada jalan singkat untuk mewujudkan keamanan itu.

Pegawai Palestin juga menuduh Obama bersikap bermuka-muka dalam memuji kebangkitan demokrasi Arab apabila dia menggesa rakyat Palestin kembali ke meja rundingan.

“Ada perbezaan luas antara memuji perjuangan rakyat Arab untuk mendapatkan kebebasan dan menggesa kami berunding dengan Israel tanpa sebarang asas yang jelas,” kata Setiausaha Agung Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO), Yasser Abed Rabbo.

“Kami masih menanti untuk mendengar kenyataan bahawa pembebasan rakyat Palestin adalah prinsip utama kepada ‘Kebangkitan Arab’ dan kebebasan, yang mesti termasuk rakyat Palestin,” katanya.

Dalam ucapannya pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Obama berkata, tidak ada jalan pintas ke arah keamanan di Asia Barat ketika usaha diplomatik rancak dilaksanakan bagi menghadapi usaha Palestin untuk mendapatkan pengiktirafan sebagai anggota penuh PBB. “Satu-satunya cara ke arah keamanan ialah mengakhiri penjajahan Israel dan mewujudan sebuah negara Palestin,” kata Nabil Abu Rudeina, jurucakap Presiden Palestin, sejurus selepas Obama berucap.


“Kami akan bersetuju untuk kembali ke meja rundingan sebaik Israel bersetuju menamatkan pembinaan penempatan Yahudi dan kembali ke sempadan 1967,” katanya.

Sebaik berucap, Obama terus berunding dengan Perdana Menteri rejim Zionis, Benjamin Netanyahu. Dia dijadual berunding dengan Mahmoud kemudian. - AFP

No comments: