Pages

Friday, September 23, 2011

Sarkozy tentang keanggotan penuh Palestin dalam PBB

PBB: Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy semalam menentang usaha Palestin untuk menjadi anggota penuh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
Beliau sebaliknya menggesa Palestin menjadi negara bukan anggota, meningkatkan statusnya daripada pemerhati dalam badan dunia itu.

Dalam ucapannya pada Perhimpunan Agung PBB, pemimpin Perancis itu juga menggesa diberikan tempoh setahun untuk membolehkan perjanjian muktamad dicapai antara Israel dengan Palestin.

Beliau turut berkata, usaha damai yang diketuai Amerika Syarikat tidak boleh mengenepikan negara Eropah, Arab atau negara lain.

Dalam usahanya untuk mengelak pertikaman lidah, Sarkozy mencari jalan tengah antara rancangan Palestin untuk meminta Majlis Keselamatan membenarkan negara itu menjadi anggota penuh dengan hasrat Amerika menyekat usaha itu dengan kuasa vetonya, yang disifatkannya sebagai bahaya.

“Kita semua tahu Palestin tidak boleh serta-merta mendapat keanggotaan penuh. “Tetapi pengunaan kuasa veto di Majlis Keselamatan akan meningkatkan lagi keganasan di Asia Barat,” kata pemimpin Perancis itu.


“Mengapa kita tidak menawarkan Palestin status negara bukan anggota daripada negara pemerhati. Ini adalah langkah penting ke hadapan,” kata Sakozy.

Status seumpama itu juga akan membolehkan Palestin menganggotai pertubuhan antarabangsa seperti Pertubuhan Kesihatan Sedunia dan mungkin Mahkamah Jenayah Antarabangsa. - AP

No comments: