Pages

Thursday, September 15, 2011

Erdogan dapat sambutan hangat di Kaherah

KAHERAH: Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan menerima sambutan hangat di Kaherah di mana aktivis, wanita dan media menyerbu wira baru rantau ini berikutan pendiriannya yang pro-Palestin dan kritikan pedas terhadap Israel.

Erdogan, yang pada Selasa berlepas ke tiga negara Arab dalam lawatan musim bunga di Mesir, memberikan sokongan padu terhadap Palestin ketika ucaptamanya di Liga Arab, yang sekali gus menaikkan imejnya sebagai pemimpin rantau itu.
Lawatannya dibuat ketika aktivis yang menggulingkan presiden Hosni Mubarak pada Februari, berang dengan kepemimpinan mereka kerana melengah-lengahkan janji untuk perubahan.
Bercakap mengenai menteri luar Arab, Edrogan berkata pengiktirafan Palestin adalah kewajipan dan mengulangi yang hubungan tegang dengan Israel tidak akan pulih melainkan negara Yahudi itu memohon maaf atas kematian sembilan warga Turki ketika serbuan terhadap kapal bantuan ke Gaza tahun lalu.

“Sebelum hujung tahun ini kita akan melihat Palestin di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dalam situasi berlainan,” katanya.

“Sudah tiba masanya untuk bendera Palestin dikibarkan di PBB”.

Kenyataannya mengulangi sentimen di jalanan Arab, yang mungkin melemahkan kepimpinan ketenteraan Mesir yang berusaha untuk memulihkan hubungan dengan Israel selepas kedutaannya di Kaherah diserang. – AFP 

No comments: