Pages

Saturday, July 9, 2011

Presiden Yaman muncul di TV

JELAS CEDERA: Encik Saleh yang tangannya kelihatan cedera membuat ucapan yang dirakamkan dari ibu kota Riyadh, Arab Saudi. -- Foto AFP

SANAA: Presiden Yaman, Encik Ali Abdullah Saleh, buat pertama kalinya muncul di kaca televisyen kelmarin sejak insiden serangan di Istana Presiden di Sanaa bulan lalu yang mencederakan beliau.

Presiden Saleh, yang kelihatan mukanya terbakar dan tangan berbalut, hampir tidak dikenali dan hanya duduk kaku ketika menyampaikan ucapan di stesen televisyen pemerintah itu.

Dalam ucapan beberapa minit itu beliau memberitahu telah menjalani 'lapan pembedahan yang berjaya' dan menggesa supaya diadakan dialog bagi menamatkan krisis di negara itu.

'Kami menerima penglibatan semua kuasa politik, sama ada mereka pihak pembangkang atau parti pemerintah,' kata Encik Saleh.

Dalam ucapannya, beliau bagaimanapun membidas golongan 'pengganas' yang cuba menggulingnya dalam serangan pada 3 Jun lalu.

'Rakyat Yaman bersikap ingkar dan akan kekal ingkar bagi menghadapi semua cabaran yang mengancam kemantapan dan keselamatannya,' kata Encik Saleh yang kini menerima rawatan di Arab Saudi.

Menurut para pengamat, kemunculan Encik Saleh bertujuan melenyapkan khabar angin berkaitan kesihatannya.

Namun, seorang pemimpin tunjuk perasaan, Encik Mohammed al-Thahiri, berkata kerjaya politik Encik Saleh sudah tamat.

'Berdasarkan keadaannya, jelas beliau tidak dapat pulang. Lelaki ini tidak lagi mampu memerintah negara,' kata Encik Al-Thahiri.

Rakyat yang menonton rakaman itu turut menyuarakan rasa terkejut apabila melihat wajah Encik Saleh sekarang.

Seorang guru, Encik Sadeq Omar, 40 tahun, berkata: 'Presiden kelihatan benar-benar cedera. Malah, wajahnya kelihatan berbeza. Ucapannya juga tidak setegas seperti sebelum ini.' - AP, AFP, Reuters.

Cyberita Online Luar Negara

No comments: