Pages

Wednesday, April 20, 2011

Tentera tembak penentang Bashar

DAMSYIK: Pasukan keselamatan Syria semalam dilapor melepaskan tembakan ke arah ribuan penunjuk perasaan yang berhimpun di bandar Homs.
Seorang saksi berkata, serangan itu menyebabkan sekurang-kurangnya seorang mati.

Kejadian berlaku beberapa jam selepas pihak berkuasa berikrar untuk menangani ‘revolusi bersenjata’ di negara itu.

“Tunjuk perasaan itu disuraikan secara ganas. Pasukan keselamatan melepaskan tembakan,” kata seorang aktivis yang dihubungi menerusi telefon di Damsyik. Menurutnya, pasukan keselamatan mengawal Dataran Al-Saa pada awal pagi semalam, tempat kira-kira 20,000 penunjuk perasaan berhimpun dan enggan beredar kecuali Presiden Bashar al-Assad meletak jawatan.

Kerajaan sebelum itu berikrar menangani ‘revolusi bersenjata’ yang dikatakan mengancam keselamatan di negara itu.

“Kejadian terbaru itu menunjukkan kumpulan Salafi, khususnya di bandar raya Homs dan Banias, secara terbuka menggesa dilancarkan revolusi bersenjata,” menurut kenyataan yang disiarkan oleh agensi berita rasmi Syria, Sana.


Ia menuduh kumpulan seumpama itu membunuh tentera, polis dan orang awam dan memberi amaran, tidak ada tolak ansur dalam menangani kegiatan keganasan mereka.

Beribu-ribu penunjuk perasaan tiba di Dataran Al-Saa kelmarin, sehari selepas 11 orang mati ditembak pasukan keselamatan di Homs dan sebuah bandar berhampiran. Didorong oleh kebangkitan rakyat yang berjaya menggulingkan kerajaan di Tunisia dan Mesir, penunjuk perasaan itu berikrar untuk tidak meninggalkan Dataran Al-Saa di pusat bandar Homs hingga kerajaan Bashar tumbang. - AP, mymetro

1 comment:

mcm ni lah said...

dunia nak kiamat,.. perang aje sana sini,. sambil tinggal jejak untuk dijejaki