Pages

Thursday, April 14, 2011

Airbus 380 Air France rempuh ekor pesawat kecil


KEADAAN sayap Airbus  380  Air France rosak selepas merempuh pesawat lebih kecil di lapangan terbang John F  Kennedy di New York, semalam.
KEADAAN sayap Airbus 380 Air France rosak selepas merempuh pesawat lebih kecil di lapangan terbang John F Kennedy di New York, semalam.

WASHINGTON: Pesawat Airbus 380 Air France – kapal terbang penumpang terbesar dunia – merempuh ekor sebuah pesawat lebih kecil di lapangan terbang John F Kennedy di New York malam semalam, ketika berada di landasan. 


Pentadbiran Penerbangan Persekutuan Amerika Syarikat berkata, tiada penumpang cedera dalam kejadian berkenaan.
“Penerbangan 007 Air France yang sedang berlepas ke Paris, dan sebuah pesawat Comair, perkhidmatan penerbangan serantau, terbabit dalam kejadian berkenaan,” kata jurucakap FAA Laura Brown. Comair adalah anak syarikat Delta Air Lines. “Pesawat Airbus 380 itu melanggar pengimbang menegak pesawat Comair yang menyebabkan pesawat berkenaan bergerak.


“Anak kapal pesawat Comair yang baru tiba dari Boston itu dan sedang menunggu untuk kekosongan di bangunan terminal bertindak segera mengeluarkan semua penumpang di dalam pesawat itu,” kata Brown. 


Seorang wartawan rangkaian televisyen Amerika Syarikat, CNN yang berada di dalam pesawat Air France berkenaan berkata pesawat besar itu bergegar seperti melanggar landasan tidak rata. 


Juruterbang bertindak serta-merta menghentikan pesawat dan sejurus kemudian kereta bomba tiba menghampiri pesawat terbabit, kata Jim Bitterman. 
Pesawat Airbus 380 yang mempunyai dua tingkat boleh membawa lebih 500 penumpang, manakala pesawat Comair itu hanya boleh memuatkan 100 orang penumpang. – Reuters 
-kosmo

No comments: