Pages

Friday, March 11, 2011

Dua maut tunjuk perasaan tuntut negeri baru




SEBUAH kereta terbakar dalam tunjuk perasaan menuntut penubuhan sebuah negeri baru di Hyderabad, India semalam.


HYDERABAD, India - Polis menembak gas pemedih mata semalam untuk meleraikan kumpulan penunjuk perasaan yang melancarkan protes untuk menuntut sebuah negeri sendiri di selatan India.
Pergolakan terbaru itu berlaku selepas imej pentadbiran sedia ada tercemar ekoran skandal rasuah yang terus melanda ahli-ahli politik mereka.
Semua premis perniagaan di bandar ini yang merupakan ibu negeri Andhra Pradesh ditutup selepas ribuan orang termasuk wakil rakyat, pelajar dan pegawai pentadbiran tempatan memenuhi jalan raya untuk melakukan demonstrasi.
Bandar ini juga menjadi ibu pejabat beberapa firma global di India termasuk Google dan Microsof.
Para penunjuk perasaan itu menuntut supaya rantau Telengana di Andra Pradesh berpisah dari negeri tersebut untuk menjadi sebuah negeri berasingan.
Tuntutan tersebut menjadi semakin lantang selepas penubuhan negeri itu mendapat persetujuan parti Kongres pimpinan Perdana Menteri, Manmohan Singh pada tahun lalu.
"Tunjuk perasaan ini adalah satu amaran kepada pemerintah bahawa warga Telengana tidak akan berpuas hati sehingga mereka mendapat sebuah negeri sendiri," kata seorang pelajar Lakshma Reddy, yang turut serta dalam demonstrasi itu. - Reuters

No comments: