Pages

Friday, March 18, 2011

Bertarung habis-habisan



TOBRUK, Libya 17 Mac - Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi berkata, tenteranya akan 'bertarung habis-habisan' hari ini ketika Washington menyuarakan hasrat kepada Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berhubung penguatkuasaan zon larangan terbang di Libya.
Kenyataan terbaru Gaddafi itu dibuat selepas tenteranya memaksa pemberontak berundur di bahagian barat Libya dan akan menggempur kubu kuat pemberontak di Benghazi, timur negara ini, sebalik seruan gencatan senjata oleh Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon.
"Pertempuran bermula hari ini (semalam). Esok (hari ini) akan menyaksikan pertempuran sengit di Misrata.
"Bermula malam ini, kamu diseru mengangkat senjata dan esok kita akan bertempur," katanya kepada sekumpulan golongan muda di Misrata seperti yang dilaporkan televisyen.
Gaddafi turut menyeru penyokongnya supaya tidak 'membiarkan Misrata jatuh ke tangan kumpulan lelaki yang gila'.
Kelmarin, stesen televisyen Libya melaporkan tentera akan bergerak menuju ke Benghazi dan semalam anak pemimpin tersebut, Seif al-Islam menjangkakan krisis Libya akan berakhir dalam tempoh 48 jam.
Seorang jurucakap pemberontak di Misrata, kira-kira 150 kilometer dari ibu negara Tripoli semalam berkata, pihaknya berjaya mematahkan serangan tentera kerajaan, menyaksikan empat orang terkorban, sementara 10 yang lain cedera.
Saksi mendakwa krisis politik Libya kini merebak di Zintan, bandar pertama di barat Libya yang kini berada dalam genggaman pemberontak.
Saksi di Ajdabiyah pula mendakwa, pertempuran masih tercetus di sana.
Seorang doktor memberitahu AFP melalui telefon, pertempuran masih berlaku semalam di Ajdabiyah yang juga merupakan laluan ke Benghazi. - AFP
-utusan

No comments: