Pages

Tuesday, January 25, 2011

Permusuhan Palsu Iran-Israel




beritaislamglobal.blogspot.com (Original English version 
here)
DUBAI (Saud al-Zahed), BEIRUT (Ellia Jazayeri)

Warga Iran Nader Karimi mendedahkan hubungan “intim” antara Iran dan Israel dan berjanji untuk mengeluarkan buku tentang segala maklumat yang diperolehinya apabila dibebaskan nanti.

Nader Karimi, seorang banduan di Penjara Evin di Tehran atas dakwaan menggugat kestabilan negara, berkata bahawa permusuhan antara Iran dan Israel tidak lebih dari hanya perang mulut dan ini hanya bagi memberi gambaran bahawa merekalah musuh utama Israel dan pelindung sebenar warga Palestin.

“Para pemerhati,wartawan, dan penganalisa politik terperangkap dalam perang dingin ini sehingga tidak dapat membuat penyelidikan mendalam tentang hubungan yang wujud antara kedua-dua negara,” tulis Karimi dalam satu artikel.

Karimi berkata bahawa pihak kerajaan Iran dan Israel telah mempergunakan wartawan bagi membuatkan permusuhan mereka boleh dipercayai dan untuk menipu dunia bahawa mereka memang sedang bermusuhan.

Karimi, yang juga pakar dalam hubungan Iran-Israel, berkata bahawa pengalamannya bercakap dengan para diplomat Iran dan mengkaji sejarah hubungan antara Iran dan Israel membuatkannya menyedari bahawa kedua-dua negara sebenarnya mendapat manafaat dari perang palsu yang dicanangkan oleh media massa itu.
Bertemu agen Mossad

Sebelum menulis tentang hubungan Iran-Israel ini, Karimi terlebih dahulu mengadakan pertemuan dengan para wakil agensi perisikan di kedua-dua buah negara.

“Sebagai seorang wartawan yang patuh kepada etika kewartawanan, saya fikir ianya adalah sesuatu yang tidak beretika jika kita menulis tentang topik ini tanpa bertemu terlebih dahulu dengan agen-agen perisikan di Iran dan Israel bagi mendapatkan gambaran sebenar.”

Karimi menjelaskan bahawa bertemu dengan agen-agen Mossad lebih senang dan murah berbanding pertemuan dengan agen Iran di Ettelaat.

“Saya pergi ke Turki dan berjumpa dengan agen-agen Israel yang berasal dari Iran,” tulis beliau. “Saya katakan pada mereka bahawa saya adalah wartawan pembangkang yang ingin menumbangkan kerajaan regim sekarang dan itu sudah cukup untuk mendapatkan kepercayaan mereka.”

Menurut apa yang Karimi dengar dari agen Mossad, buat masa ini, kejatuhan regim yang sedang berkuasa tidak akan memberi manafaat kepada pihak Israel.

“Israel lebih suka pihak regim yang lemah dan terpinggir seperti yang berlaku diIran sekarang kerana ini akan memudahkan mereka melancarkan perang mulut bagi membangkitkan suasana ketakutan di rantau berkenaan.”

Karimi berkata bahawa keasyikan Iran dengan projek-projek persenjataan mega sebenarnya adalah satu perancangan Israel dan Amerika bagi memerangkap Iran.

Berdasarkan kepada pertemuan beliau dengan agen-agen Mossad, Karimi amat yakin yang Israel tidak akan melancarkan serangan ketenteraan ke atas Iran.

Agen rahsia Iran

Bagi agen-agen perisikan Iran pula, Karimi berpura-pura mengatakan beliau telah melakukan kesilapan besar apabila menghubungi agen-agen Mossad dan beliau ingin membuat pengakuan kepada pihak perisikan Iran dengan tujuan bagi mendapatkan gambaran sebenar tentang perspektif mereka.

Selepas menghabiskan masa selama 20 jam sepanjang dua minggu bersama agen-agen Mossad, Karimi terpaksa pula melalui tempoh masa lebih 200 jam disoal dan disiksa di Kementerian Perisikan dan Keselamatan Negara sehingga dipaksa membuat pengakuan secara bertulis tentang jenayah yang tidak dilakukan.
“Bagaimanpun, saya perlu akui bahawa mendapatkan maklumat dari pihak agen Iran adalah jauh lebih mudah dari agen-agen Israel.”

Satu daripada rumusan penting yang dibuat Karimi sepanjang interaksi beliau dengan para agen perisikan Iran bahawa pihak Iran memang mendapat faedah apabila berperang mulut dengan Israel sekalipun jika ia memulakan tindakan keganasan di Wilayah yang Diduduki itu.

“Tindakan Israel itu akan memudahkan kerajaan Iran untuk menayangkan kekuatan mereka serta dapat menghasut fikiran bangsa Arab.”
Hubungan dagangan Iran-Israel

Dalam artikelnya, Karimi menjelaskan sekalipun mengisytiharkan permusuhan, kedua-dua negara tersebut masih menjalinkan hubungan dagangan.

“Beberapa barangan, seperti buah-buahan, dibeli dari Israel, dan banyak syarikat Israel mempunyai perniagaan di Iran. Mereka berurusan ekonomi dengan negara yang mereka anggap ‘musuh’.”

Karimi berkata bahawa kerajaan Iran tidak pernah menyenaraikan komoditi atau syarikat Israel yang dilarang dan ianya memang dijangka tidak akan dilakukan.

Menurut Karimi, semenjak perang Iran-Iraq, para broker Iran giat membeli senjata dan kelengkapan mahal dengan bantuan broker Israel.

“Imej-imej satelit yang diambil semasa perang Iran-Iraq menunjukkan penggunaan peperangan elektronik, seperti set-set radar dan radio canggih. Semua ini membangkitkan persoalan tentang urusan rahsia antara broker Iran dan Israel.”

Karimi berkata bahawa agen Israel bebas keluar masuk Iran tanpa passport Israel.

“Ini berlaku di depan mata Kementerian Perisikan dan Keselamatan Negara (KPKN).”
Warga Palestin dipaksa jadi perisik

Karimi menjelaskan bahawa kerajaan Iran mengambil kesempatan ke atas pelajar-pelajar Palestin yang mendapat kebenaran belajar di Iran dan memaksa mereka melakukan perisikan ke atas teman-teman Palestin lain dan juga ke atas kedutaan-kedutaan Arab di Tehran.

“Seorang pelajar Palestin yang sedang mengikuti pengajian PhD dalam sejarah Islam di Tehran, telah dilatih oleh KPKN untuk melakukan perisikan ke atas kedutaan Jordan dan Sudan di Tehran.”

Pelajar ini kemudiannya diusir dari Iran selepas merengkok dalam penjara selama 15 bulan, tambah beliau.

(Translated from Arabic by Sonia Farid)

BIG : Tak terkejut. Israel bukanlah musuh utama Iran

sumber http://beritaislamglobal.blogspot.com

2 comments:

emi nizam said...

iran bukan mush utama israel? lalu siapakah musuh yg lebih utama?malaysia?

فروشگاه اینترنتی said...

It is not true that human beings have, however, created nerves of war, so they should improve the situation
فروشگاه اينترنتي
www.baneh.com
thanks