Pages

Sunday, November 21, 2010

Muslim itu hebat dalam mengawal marahnya.


Marah itu sebenarnya ialah api yang bersumberkan dari api Allah yang menyala-nyala, berkobar-kobar serta menjulang tinggi sampai naik ke ulu hati. Marah itu ditimbulkan oleh sifat bongkak yang terpendam dalam kalbu setiap orang sebagaimana terpancarnya api dari batu yang dipukulkan pada besi.

Nabi s.a.w pernah bersabda,”Marah itu dari syaitan, maka apabila salah seorang diantaramu marah dalam keadaan berdiri duduklah, dan apabila dalam keadaan duduk maka berbaringlah.” (HR Asy-Syaikhany).

Malahan, saraf manusia dikatakan sedang ditarik oleh syaitan ketika marah. Oleh sebab itulah, barangsiapa yang dapat dipengaruhi oleh api kemarahan, maka bererti eratlah hubungannya dengan syaitan.

Pentingnya mengawal kemarahan, hinggakan nabi s.a.w mengulang-ulangnya sebanyak tiga kali, sebagaimana dalam riwayat yang menceritakan  Rasulullah s.a.w telah didatangi oleh seorang pemuda. Pemuda ini kemudiannya bertanya: " Ya Rasulullah, berilah aku perintah untuk mengerjakan suatu amalan yang baik, tetapi aku harapkan yang sedikit saja." Lalu baginda berkata; "Janganlah Engkau marah"  Pemuda itu bertanya dan bertanya lagi, dan  baginda tetap mengulangi jawapan yang sama  sebanyak tiga kali.."

Tiada sisi kebaikan langsung pada marah. Hati jadi makin sempit, jiwa jadi makin kacau-bilau, darah makin naik, dan bermacam-macam lagi yang memudharatkan. Marah yang tidak terkawal  itu juga  sebenarnya membunuh. Baik terhadap dirinya mahupun terhadap orang lain.  Akibat marah, seorang suami mampu meceraikan bahkan membunuh isteri dan anak-anaknya sendiri. Akibat marah, TV yang masih baru ditendangnya. TV-nya hancur, kakinya terluka parah. Akibat marah, telefon bimbit dilemparkan, hancur berkeping-keping, tidak boleh digunakan lagi. Kerana marah juga, dua buah negara  berbalah, rusuhan kaum berlaku, dan peperangan demi peperangan yang tak berkesudahan dalam dunia hari ini berpunca dari sifat amarah. Bahkan banyak lagi kerosakan demi kerosakan akibat marah yang membakar iman dalam diri. Jelas bukan? kerana itu, menahan api kemarahan itu amat-amatlah dituntut dalam islam. Tiada maslahat, tetapi hanya mengundang mudharat pada dunia dan seisinya.

Kalau benar-benar ingin menjadi hamba Allah yang kuat, bukan marah jalannya. Bukan dari susuk tubuh dan kekuatan yang jadi nilaiannya. Tetapi Rasulullah s.a.w dalam sabdanya memberitahu sekalian umat bahawa, "Orang yang paling gagah perkasa diantara kamu semua ialah orang yang dapat mengalahkan nafsunya diwaktu marah dan orang yang tersabar diantara kamu semua ialah orang yang suka memaafkan kesalahan orang lain padahal ia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)
Jadi, yang marah-marah itu siapa? Pada ana, orang yang lemah. Lemah kerana diri gagal dan dikalahkan nafsu sendiri. Seharusnya, siapa mengawal siapa? Diri mengawal rasa marah, atau marah itu yang mengawal diri? Antum tahu apa jawapannya, bukan?  Rupa-rupanya..tanpa kita sedar, kita telah tewas berkali-kali sebelum ni!

Jenis-jenis pemarah.
 Lain orang, lain tahap kemarahan yang menguasai dirinya.Maka, dalam menghadapi kemarahan tu ade tiga jenis golongan..

1)Tafrith (acuh tak acuh atau hilang kemarahannya)

2) Ifrath (berlebih-lebihan marahnya)

3) I'tidal (mampu mengendalikan kemarahannya)

Antara ketiga-tiganya, golongan ketiga adalah yang terbaik. Iaitu pertengahan antara yang 1 dan 2.
Bermaksud marah itu boleh sebagaimana sepatutnya dan setiasa di dalam kawalan dan mengikut landasan yang Allah tetapkan. Tafrith tu maksudnya sifat yang tak marah langsung.Meraka yang tergolong dalam ni tidak mempunyai sifat hamiyyah (pembelaan). Ia tidak ingin mempertahankan kehormatan diri, isteri/suami, keluarga, agama, bangsa dan negara.Irfath pula, sifat marah yang berlebih-lebihan. Suka sangat marah-marah orang, tak boleh kawal. Mereka yang tergolong dalam golongan ini sentiasa memenangkan marahnya (ikut hati).

Kalau kita marah, dapat dilihat perubahan fizikal pada warna muka dan mata. Ada yang mengertap gigi, kepal penumbuk, menggeletar, kembang kempis hidungnya. Betapa buruknya wajah kita bila kita marah.Tak percaya? lihat kat cermin, memang terang lagi bersuluh!

Tak dinafikan, ada masa kita boleh kawal diri, dan ada masa terlepas juga, kita hanya insan biasa.Namun, kembalilah kepada apa yang lebih mulia. Allah memenangkan hamba-hambaNya yang sabar. Islam mengajar umatnya dengan cara berwudhu', memperbanyakkan zikir, dan membaca ayat-ayat suci al-Quran untuk membenteng diri dari marah yang menyala-nyala. Bertanyalah pada diri, apakah kita benar-benar berkuasa mutlak untuk marah pada seseorang atau sesuatu perkara? Pernahkah kita terfikir siapa yang mengizinkan apa yang kita marah-marahkan itu berlaku? Siapa? Allah bukan? Maka, betul tak kiranya jika kita katakan apa yang kita rasa, marah dan sebagainya itu terus-menerus atau direct kepada Allah? Kalau begitu, layakkah kita dengan sifat marah itu? Sedangkan para nabi yang lebih tinggi ketaatannya kepada sang Khaliq berbanding kita jauh lebih lembut sifatnya, mengapa tidak kita begitu?

Mengendalikan marah mempunyai kedudukan tersendiri. Mereka bukan sahaja dicintai makhluk dunia, bahkan dicintai Allah. Allah berfirman:
"Bersegeralah menuju keampunan dari Tuhanmu serta syurga yang luasnya seluruh lagit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa. iaitu orang yang membelanjakan hartanya diwaktu hartanya cukup dan juga kurang serta orang-orang yang suka menahan kemarahannya dan gemar pula memaafkan kesalahan para manusia dan Allah itu mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan." (Al Imran 133-134)

Ya Allah jadikanlah kami sebagai hamba yang mampu menahan marah, dan hiasilah diri kami dengan akhlak-akhlak yang mulia. Ameen...

Share

No comments: